sterkrens fra petit

Du behøver ikke å skylle etter bruk av sterkrens. Bare hell ut det meste og fyll på med godsaker  :ilike:

høres utrolig mye bedre ut enn og skylle ut klor i flere timer;) kan bruke sterkrens på flasker også har 50PET flasker fra vin og bar

Thom79 skrev:
høres utrolig mye bedre ut enn og skylle ut klor i flere timer;) kan bruke sterkrens på flasker også har 50PET flasker fra Vin og Bar
Flere timer? hehe Med mindre du bruker ren klor i en trestamp er skyllinga fort gjort.
Har en følelse av at enkelte her inne MÅ ha noe som er dyrt. Enkle, kjente ting er liksom ikke kult nok?
Tviler ikke på at Sterkrens er effektivt, men klor er faktisk ganske så effektivt både til rengjøring og desifisering. Og billig!
Men trenger litt skylling. :yes:

Trond.A skrev:
Thom79 skrev:
høres utrolig mye bedre ut enn og skylle ut klor i flere timer;) kan bruke sterkrens på flasker også har 50PET flasker fra Vin og Bar
Flere timer? hehe Med mindre du bruker ren klor i en trestamp er skyllinga fort gjort.
Har en følelse av at enkelte her inne MÅ ha noe som er dyrt. Enkle, kjente ting er liksom ikke kult nok?
Tviler ikke på at Sterkrens er effektivt, men klor er faktisk ganske så effektivt både til rengjøring og desifisering. Og billig!
Men trenger litt skylling. :yes:

Enig med deg, untatt, klor i moderate mengder må ikke skylles.
5 ml klor i 18000 ml vann som deretter helles ut og deretter blandes i forholdet 5 ? ml / 18000 ml øl smaker ikke klor.

he he tok nok litt i men sto og rengjorde 50 pet flakser og 3 kar i går ,brukte evel rundt 3 timer på hele prosessen, selvsagt litt nybegynner nerver osv, men fikk nå flasket mitt første brygg og venter nå i spenning på at de skal bli ferdige ..gleder meg som en unge

Trond.A skrev:

Klor er ikke nødvendigvis billig. Det har kostet meg et par bukser med hvite flekker etter bryggedager  :(

gustavf skrev:
Trond.A skrev:

Klor er ikke nødvendigvis billig. Det har kostet meg et par bukser med hvite flekker etter bryggedager  :(

Det samme her, moderate blandinger skader ikke, menmen, har selv hvitflekkede klær etter at klorinen har skvettet litt ved helling fra klorindunken.

Et tips er å ha klorin på hele handa og så legge den over der klorinen er sølt, tror det er mote med hådavtrykk på dongerien :)

Synest ikke sterkrens er dyrt, ei flaske holder rimelig lenge & lager ikke klorsmak. Har heller aldri hatt infeksjon i brygget.

I 2008 brukte jeg gavekortet jeg fikk etter NM til bla. å kjøpe fire flasker Serkrens fra Petit. Jeg gav bort den ene, og først for tre dager siden måtte jeg bestille en ny forsyning. Tre flasker på nesten tre år er ikke spesielt ille... I de dager jeg brukte klor gikk det betydelig mye mer.

Har brukt en del sterkrens for rengjøring i det siste både til corneliusfat, gjæringskar og div småutstyr som plastslanger ol. Jeg bruker ei topp med sterkrens til ett kar på 25 liter. Jeg har fram til nå skyllet med vann før jeg har gått på med star san til slutt. Merker at slangene mine blir noe missfarget (de blir ikke blanke lengre). Kan det ha noe med at jeg har for vane å la utstyret stå i blandingen for lenge?? Gjærne over natten?? Trodde ikke dette hadde noe å si da sterkrensen går over til vann med tiden, stemmer ikke det?

Både sterkrens og starsan kan være øff for plast og gummi over tid :)
Tilogmed sillikon og pp-plast blir ødelagdt etter lang nok tid. (sterke saker)

Har brukt å skylle flaskene i sterkrensblanding før jeg setter de på flasketreet og korkene har jeg brukt å ha liggende i sterkrensblanding som sikkert er altfor sterk og har merka stygg lukt av flaskene.  Dette er bare utvendig og ikke noe usmak i ølet men ikke særlig delikat.  Kan det være at jeg bruker for sterk blanding?  Er ikke spesielt flink til å måle opp mengder av vaskemidler, der slumper jeg mest.  Sist gang jeg flasket vasket jeg flaskene i klor og skylte godt på flaskespyleren og la korkene i vodka for desinfisering og nå er det ikke noe lukt av flaskene mer.

Jeg smaker bare på løsningen, jeg. Når den sånn passe syrlig er jeg fornøyd :biersmile: Men selv da bruker jeg nok mer enn jeg trenger, for flaska blir tom etter 6-8 brygg. I tillegg har jeg en litt surere løsning på spray til desinfisering av verktøy ol.

ThomasRS skrev:
Jeg smaker bare på løsningen, jeg. Når den sånn passe syrlig er jeg fornøyd :biersmile: Men selv da bruker jeg nok mer enn jeg trenger, for flaska blir tom etter 6-8 brygg. I tillegg har jeg en litt surere løsning på spray til desinfisering av verktøy ol.
Da har du enten en forferdelig liten flaske, eller du bruker ALT for mye.....

Hvor mange ml/10l er det folk bruker da? Mener det kun står hvor lav ph man får ved oppgitte blandinger på flaska...

Jeg bruker i forhold 15 ml til 10 liter vann. Men jeg bruker aldri 10 liter til å rengjøre for en bryggedag/tappedag.
Bruker muligens i snitt 1-1,5 liter...

jeg bruker 5 ml på ti liter varmt vann. har så langt ikke hatt problemer. kjøpte dere 5 ml  sprøyte på apotek. ikke søl konsentrert sterkrens på kjøkkenbenken. koner ol. blir særlig lite imponert over effektiviteten...

Tilbake
Topp