STC og gjæring

Har satt min første dunk til gjøring med stc nå. Jeg glemte å koble til kjøledelen, og det har blitt ganske varmt inne. Temperaturen inne i kjøleskapet skulle være 15 grader, jeg gjærer en engelsk bitter med safale04. temperaturen hadde reist seg til 20 grader omtrent inne i skapet og sikkert vært det fra seint på morningen til omtrent nå, fått kobla til kjølesida på STC i stad, vil det by på problemer å senke tempen til 15 inne i skapet igjen under stormgjæringa eller kan jeg bare kjøre ned til 15 igjen :)?

jeg har lest mange ganger at man aldri skal senke gjæringstemp. så har du startet for høyt, må du la det stå til på den temp.
Det er hva jeg har lest, men jeg vet ikke hvorfor det er slik.

Amerikanerne pitcher litt høyt og lar temperaturen synke.
Europeerne pitcher lavt og lar temperaturen stige.
... litt som i en religiøs konflikt der begge sider mener de har Gud på sin side...
Gjør hva du tror er riktig. Det er begrenset læring i dette - da du trolig aldri vil gjøre akkurat denne feilen en gang til :)
Det blir bra øl - bare litt anderledes enn hva det kunne ha blitt - og kanskje blir det bedre enn forventet :)

takk, jeg ble veldig urolig fordi jeg hadde forberedt meg godt, men trodde så jeg ødela alt fordi jeg var skjødesløs, lot den gå ned til 15, og det er fortsatt aktivitet men roligere, håper på det beste da :)

15 gr er litt lavt for en ale. Fest proben til karet, isoler med bubleplast etc, sett STC til 18gr og vent i 14 dager....

Amerikanerne pitcher litt høyt og lar temperaturen synke.
Europeerne pitcher lavt og lar temperaturen stige.
... litt som i en religiøs konflikt der begge sider mener de har Gud på sin side...
Gjør hva du tror er riktig. Det er begrenset læring i dette - da du trolig aldri vil gjøre akkurat denne feilen en gang til :)
Det blir bra øl - bare litt anderledes enn hva det kunne ha blitt - og kanskje blir det bedre enn forventet :)

Hvis du med Gud mener Chris White, så er Gud definitivt på europeernes side:).

Nei, 15 grader i skapet, 17 eller mer i dunken. Vil skru opp tempen ørlitt etter stormgjæringa tenkte jeg. Kun på jakt etter en clean finish :)

Hvorfor har du ikke STC sensoren på bøtta, det er primært tempen i øllet som er interessant, ikke tempen i skapet. I allefall start temp økning straks du merker at ploppingen begynner å avta

Sist redigert:
Tilbake
Topp