starter starter ikke....

prøvd for første gang på starter, laget en liter vørter med spraymalt kjølte ned og hadde et rør gjær oppi, rista godt.
Rista litt på kolben innimellom. Gjorde dette på kvelden, mårran etter var det litt bul på folien jeg hadde over.
Men etter det var det ikke noe mer tegn på aktivitet, etter ca 48 timer slengte jeg den i kjøleskap og lot den bunnfelle.
Tømte av ølet på toppen, og hadde i litt ferskvørter som jeg rista rundt på for å få gjæren løs fra kolben før jeg pitcha.
Dette i går kveld, går med hjertet i halsen nå og venter på aktivitet i gjærdunken.... Ble noe skeptisk når det var så lite liv i starteren..
røret med gjær var bare noen uker gammelt...

Skal brygges mer i morgen, så etter at jeg var ferdig med første batch kokte jeg en liter til med spraymalt vørter.
Kjølte ned og hadde i en pakke wyest som var godt oppblåst siden jeg hadde smelt den av dagen før..
Er ikke noe liv som jeg kan se i den starteren heller..... er dette normalt? Eller burde jeg få ekspress opp noe ny gjær`?

Jeg laget også min første starter onsdag 30.01.13. følge Ghar sin artikkkel med 1.5 liter vann og 150 gram spray malt. (O.G på 1038.)
Lot den står i 2 døgn (glass flaske med sølv papir) mens jeg gikk å ristet i den,, Jeg følte også at det var ingen gang i den,, den starteren startet liksom ikke,, bare noe skum,, ble skikkelig urolig..

Anyway den ble pitchet jeg i går 1.5 liter rett i vørteren.. 12 timer etterpå er det full fres inne i mitt lille gæringsrom.. (Må tilføye at i tillegg pitchet ett ekstra rør oppi ;D)

Neste gang jeg lager en starter skal jeg har på gjæringslås, da for kun å se at det skjer noe og at jeg kanskje ikke blir så urolig :saadoevt:

Ikke dirkete svar på det du lurte på (jeg er en nybegynner deluxe) men bare deler min erfaring med en starter. :)

Rune

Ingen vits med gjærlås på startere, det virker heller mot sin hensikt. Hvis det skummer når du rister på den er det et godt tegn på at det er liv. Husk at startere er små, så det er ikke alltid det blir så kraftig synlig aktivitet.

fungerte godt anyway, bare en halvtime etter jeg skreiv posten her, så startet dunken å omentrent frese fra gjærlåsen.
Trudde henvisningen til skum i starteren var at den skulle skumme av seg selv.
Den skumma som faen når jeg rista... Så bare happyface her nu  :biersmile:

Tilbake
Topp