Starter med Ekstraktbrygging

andyp

Har endelig tatt steget inn i ølbryggingens verden etter å ha lekt meg med vinbrygging tidligere.
Div utstyr og råstoffer er bestilt fra Bryggselv, og leser meg nå opp på det som trengs før utstyret ramler ned i posten  :)
Har i den forbindelse noen spørsmål.
Planen er å brygge en IPA, og har laget en tenkt oppskrift på dette - http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...umshow=100&namesearch=Tistedal&brewersearch=
Jeg tenkte å koke maltekstraktet (flytende) i en mindre kjele på 10 liter sammen med vann og tilsette humlen etter oppskriften samt litt Whirfloc for klarning.
Deretter har jeg dette sammen med kaldt vann opp i gjæringskaret slik at jeg slipper å bruke lang tid og ressurser på nedkjøling. Har heller ikke pt. en større kjele tilgjengelig og hadde plan om å anskaffe dette + vørterkjøler senere.

- Hvordan vil bitterheten fra humlen bli påvirket når man kun koker opp 10 liter for deretter å spe det ut? Trengs det da ekstra med humle og isåfall hvor mye for å få en god bitter IPA?
- Skal alt innholdet i kjelen helles over i gjæringkaret, eller skal humlen (i form av pellets) legge seg i bunnen av kjelen og vil dermed ikke bli med videre under gjæringen?

Setter pris på alle svar og evt tilbakemeldinger og tips :)

Hvis du ser på feltet rett over humleskjemaet, så kan du mate inn kokevolum, og du vil se at gravity for koking vil endre seg til et høyere tall. Utifra det kan du justere humletilsetningene til ønsket mengde. Problmet med at å koke en IPA med såpass lite volum og endatil må bruker mye mer humle siden gravity øker så mye grunnet lavt kokevolum, kan være at du taper mye vørter til humlegrums, men det kan fungere greit likevel. I verste fall dumper du bare hele gryta med trub og alt nedi gjæringsbøtta (nå får jeg sikkert endel fyfy-tilbakemeldinger), det har jeg gjort opptil flere ganger uten at jeg kan si jeg har merket noen negativ effekt av det. Mulig det kan påvirke langtidslagring, men ølen min blir sjelden så gammel at jeg er redd for det.

Takk for tilbakemelding.
Leste noe rundt dette temaet her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=4396.0 og Gahr oppgir at når man brygger ekstrakt vil man ikke miste like mye av humlekarakteren som ved all-grain. Finnes det da noen enkel måte å beregne hvor mye humle man trenger ved å brygge en konsentrert vørter?
Lurer også på hvor stor batch jeg faktisk kan brygge med en pose Safale US-05 11,5g. Ser det står 5-8g pr 10L som dosering, men er det fortsatt mulig å benytte 1 pose til si 23 liter. Evt hva risikerer jeg?

Det finnes kalkulatorer for det meste :) en pose holder til det meste, i allefall normalt sterke øl, forutsatt at du vanligvis brygger rundt 20 liter. 21L OG1050 er perfekt for èn pakke gjær.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html her kan du punche inn OG og vørtermengde og få beregnet ca antall gjærceller du trenger. Stortsett underpitcher jeg med et par gram, men når det begynner å nærme seg at jeg underpitcher med så mye som en halv pakke, da slenger jeg oppi to. Det er antakeligvis bedre med litt for mye enn for lite uten at jeg påberoper meg store gjærkunnskaper.

Hvis det er sånn at man ikke taper noe særlig ved bruk av ekstrakt når det kommer til humle, så kan du jo bare prøve å tilsette de mengdene du først hadde planlagt. Bra skal det nok bli skal du se.  :biersmile:

andyp skrev:
Takk for tilbakemelding.
Leste noe rundt dette temaet her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=4396.0 og Gahr oppgir at når man brygger ekstrakt vil man ikke miste like mye av humlekarakteren som ved all-grain. Finnes det da noen enkel måte å beregne hvor mye humle man trenger ved å brygge en konsentrert vørter?
Lurer også på hvor stor batch jeg faktisk kan brygge med en pose Safale US-05 11,5g. Ser det står 5-8g pr 10L som dosering, men er det fortsatt mulig å benytte 1 pose til si 23 liter. Evt hva risikerer jeg?

Forskjellene er i praksis så små at du ikke trenger å bry deg. Jeg hadde brukt formlene "as is". Det viktigste er at du bruker samme formel fra gang til gang, slik at du lærer hvilketresultat den gitte formelen gir i ditt bryggeoppsett.

Tilbake
Topp