Starte med brygging - ølsett !?

Ølsett ja.. Får stadig skryt om at jeg lager godt øl; fra bryggere og ølhunder av flere raser; forteller jeg oppskriften (Coopers real ale, en kilo lys sirup, US-05) blir bryggerene nokså stille ;D
Ølsett har ufortjent dårlig rykte-kort og greit.

Min påstand er at ølsett er en helt OK måte å lage bra øl i liten skala; en slipper å investere mer enn noen hundrelapper og slipper bygge om "halve huset" for å få det til.
At en kan lage bedre øl på "rette" måten" er det liten tvil om (selv om alt for mye hjemmebrygg smaker bare humle, omtrent som å få Timotei shampoo i munnen de verste).

GuttormG skrev:
Ølsett ja.. Får stadig skryt om at jeg lager godt øl; fra bryggere og ølhunder av flere raser; forteller jeg oppskriften (Coopers real ale, en kilo lys sirup, US-05) blir bryggerene nokså stille ;D
Ølsett har ufortjent dårlig rykte-kort og greit.

Min påstand er at ølsett er en helt OK måte å lage bra øl i liten skala; en slipper å investere mer enn noen hundrelapper og slipper bygge om "halve huset" for å få det til.
At en kan lage bedre øl på "rette" måten" er det liten tvil om (selv om alt for mye hjemmebrygg smaker bare humle, omtrent som å få Timotei shampoo i munnen de verste).

For å brygge BIAB trenger du en en kjele og en nylonpose, så du trenger nok ingen ombygging kreves for dette... Det blir sikkert greit øl av ølsett, men i mine øre høres dette ut som mye jobb for å lage noe en selv ikke har kontroll over. Greit øl får du også kjøpt andre steder :)

Jørn Hammerud skrev:

Herliga London. Hvordan kunne jeg ikke finne de så mye jeg har tittet på den nettbutikken  :rasende:

Men hvor mange ganger kan en bruke disse posene, eller er det engangs?

Og en ting til!

Er det noen som har kjennskap til gjæringskaret fra europris? Vil tro det er brukende, men er det tappekran på det???

Meskeposen vasker du i vaskemaskin uten såpe og bruker om igjen. Gjæringsbøtte frå europris fungerer supert, det er ikkje tappekran, men det kjøper du utenom og monterer i. Koster vel 50-60kr i norske butikker.

Mjødmannen skrev:
Men hvor mange ganger kan en bruke disse posene, eller er det engangs?

Og en ting til!

Er det noen som har kjennskap til gjæringskaret fra Europris? Vil tro det er brukende, men er det tappekran på det???

Disse posene kan du bruke mange ganger, bare rans dem godt og tørk dem.

Gjæringskarene til europris er helt ok men mangler kran, men dette kan du lett sette i selv. Har du alternativ bryggebutikk i nærheten hvor det selges komplette karr til ca 200 kroner så ville jeg ha gått for det (totalsummen på europris karret lander i nærheten av dette om du skal ha det komplett). Har både kar fra bryggselv og europris, men disse passer dessverre ikke i hverandre og er dermed kjipe å stable. Om du ikke har masse plass så er det en fordel å kjøpe karr fra samme produsent / sted.

Dersom du skal sette småbatcher (under 10 liter) så er det en fordel om du har lite areal på bunn av kar. Har ikke prøv det men da finnes det billige bøtter i nærings middelplast som kan brukes etter å ha lagd hull til gjærlås. For å få 10 liter øl ut av et standard 30 liters kar må du regne 13 liter i kar til gjæring.

Mjødmannen skrev:
Åsmund_ skrev:
For å få 10 liter øl ut av et standard 30 liters kar må du regne 13 liter i kar til gjæring.

Vil det "forsvinne" 3 liter væske under gjæringen?

Når gjæra har spist alt som er å spise så legger store deler av den seg til å hvile på bunn. Så på bunn får du et lag med gjær, og humlerester fra tørrhumlinga. Ingen av disse delene ønsker du å få med i ølet videre så du må vise forsiktighet når du ta ut det ferdig gjæra ølet. En del volum vil også forsvinne ved dannelse av alkohol. Tallet 3 liter ble tatt ut av løse lufta, men burde ikke ligge veldig langt fra sannheten på grunn av den store grunnflaten i et standard gjæringskar. Kostnaden for å lage noen ekstra liter er marginal, og et par liter for mye er mye bedre enn et par for lite :)

Hadde nok gått for å sette det sammen selv.

Hvorfor ikke bruke en bøtte i næringsmiddelplast og sette gjæringslås i den.
Vil du bruke ekstrakt, så trenger du ikke hydrometer siden utnyttingsgrad er 100%.
Termometer kjøper du billig (for ekstrakt kan du klare deg uten).
Kjøp hevert med pumpe og en liten flaske med starsan.
Korkemaskin koster slikt og ingenting, spør på forumet her om noen har en tohånds korkepåsetter å selge (regner med at mange har slikt liggende og slenge).
Korker koster lite.

Så om du ønsker å komme i gang med veldig lav kostnad så er det mulig.

Tilbake
Topp