Sprøsmål ang. HERMS-setup

Hei godtfolk!

Er på vei over i den nye skumle All-grain verdnen og sitter med et par spørsmål.
Fått tak i et par beredere som skal brukes til diverse kar og regner med å lage 50 liters batcher i starten.

1: Det jeg i hovedsak lurer på er om jeg kan bruke march 809 pumpa i et HERMs- system uten for stor sjans for at malten blir for komprimert så flyten stopper?hvordan styrer evt folk denne for å minske flow/undertrykk under falskbunnen. har ingen formening over hvor mange liter man bør slippe gjennom maltsengen pr. min? Har foreløpig en sprutfanger(for å stoppe fettsprut fra stekepanne. bygd av veldig finmasket strekkmetall) fra OBS! som jeg tenkte å bruke. Ca 35cm i diameter.
Tar gjerne imot kommentarer og forslag til andre forhåpentligvis billige alternativer her ;) Tenkt at jeg evt. kan la den filtrerte mesken renne ned i en bøtte for så skru på pumpa når den begynner å fylles opp, men ser ikke mye til den løsningen på andre bygg jeg har sett, så regner med at det må være en bedre løsning!

2:Det jeg også er usikker på er hvordan jeg bør dimensjonere oppvarmingsspiralen til hermsen? hvor mange meter er "standard" her?

3: Når det gjelder slanger mellom tankene, er det kun food-grade silikon som gjelder?  Eller finnes det noen billigere alternativ?

Ellers er alt veldig klart. Jobber med å få opp temperaturavlesninger og setpoints for mesketemp på et lcd-display samt PID-regulering av Varmsvannsberederen.
Ser veldig fram til å kjenne smaken av mitt første All-grain øl :sikle

1. Med en god sil kan pumpa kjøres på fult, ellers er det vanlig med en kuleventil på utløpet til struping.

2. Vet ikke, jeg har element på 3 Kw (Turnamat maskin) i bunnen på mesketanken istedenfor element på utsiden.

3. Vil ikke bruke annet enn silicon siden det er varm veske.

Men hvorfor RIMS, det er vel mest vanlig å meske på en temperatur, uansett, RIMS kan du bygge på etterhvert hvis du finner ut at det er det du SKAL ha.

Takker for raskt svar, men for å oppklare litt så mente jeg hvor lang kobberspiralen i HLT som vørteren skal sirkulere bør være. Har et 3kW elemt i HLT som jeg tenkte å styre via PI-regulering.
Å strupe returen var en god plan :) Ikke alltid lett å tenke så seint på kvelden.

Hadde selvfølgelig vært enklere med et varme-element under silen, men har fått for meg at denne vil brenne litt vørter?
og vil ikke dette nærme seg rims?

Takker for linken! Mye godt lesestoff der!

Eg har valgt å ha varmekilden direkte på meskekaret mitt på gunn av at slik som det fungerer nå er det enklere slik, men hadde eg laga nytt bryggeri fra botnen av hadde eg nok valgt eit HERMS system over RIMS eller direkte oppvarming av mesk (personleg vurdering).  

Mye godt lesestoff på den sida ja. Det er i den rettningen mitt bryggeri går, men med litt eigne løysinger og utan det pimpa kontrollpanelet  8) .

Det er jo det pimpa kontrollpanelet som er kult!
Hehe... Har bygget det selv.
Jeg skal også gå for HERMS-løsningen de har brukt.

Lykke til med byggingen av bryggeriet. Det finnes mange ideer der ute. Plukk det beste fra hver verden, og du har et bryggeri du blir storfornøyd med. :)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Vi var noen flere som var trøtte her,
5 meter spiral prøvde jeg en gang, det virket OK,
men siden jeg har element i mesketanken har jeg tatt det bort.

Jeg greide å lese RIMS selv om det tydelig står HERMS, derfor fikk du ikke svar på dette med spiralen :)

FrodeNor skrev:
Det er jo kontrollpanelet som er kult da.  :yes:

Så klart er det kult. Hadde eg hatt litt meir kunnskap om slik kobling og litt meir peng å bruke nå (kan ikkje kjøpa alt på ein gang, eller så får eg høyra da av kåno), hadde det lett blitt kontrollpanel på meg, men før den tid sitter eg å håper på å få bli med i programmet PIMP MY BREWERY  :) .

Imponerende arbeid med det panelet Frode. Har du link til fleire bilder og litt nermare beskrivelse?

Da blir det ihvertfall 5m på meg, har tilgang til billige kobberrør så ikke så har mulighet til å legge på litt ekstra for sikkerhetsskyld.

Imponerende arbeid med kontrollpanelet!
prøver å få til en mer software løsning her. slenger opp bilder så fort det er noe å vise... :p

Leker også litt med tanken å lage en dedikert oppvarmingsbeholder for herms-spiralen, slik at jeg kan få raskere respons hvis jeg skal stegmeske. Men får kanskje ikke gjøre ting altfor komplisert...

Pr. i dag brukar eg eit slags HERMS oppsett med 4,5m 8mm koparrøyr i ein termos med ca 2L vatn. 2Kw vannkokarelement under spiralen. Det virkar veldig bra, men røyret er kansje litt tynt. Eg treng ikkje strupe pumpa, koparrøyret sørgar for passe struping. Temperatursensoren sit på utløpet frå spiralen og er kobla til ein PID som styrer eit SSR, som igjen koblar inn og ut elementet. Det lille volumet i termosen gjer at responsen er veldig rask. Vatnet i termosen har tilnerma samme temperatur som vørteren som kjem ut av spiralen, og det betyr vel at varmevekslingen er nermast perfekt.
Dette er eit 40liters bryggeri med ein Igloo mesketank type rund 10gallon. Silbotn av rustfri plate med avlenge slisser. Pumpa er Iwaki MD-20.

På eit bryggeri eg har under bygging (langt prosjekt ser det ut til...) skal eg bruke ein VVB som mesketank, der eg plasserar 2 stk 3Kw element under silbotnen. Har lyst å prøve dette for å sleppe å ha eit langt tynt røyr å gjere reint. Om det ikkje virkar tilfredstillande skal eg konvertere til varmevekslin igjen men då med 1/2" tynnvegga rustfritt røyr i staden for kopar.
Bryggevolum på det nye blir opp til 100L. Og eg hålar at med mindre motstand i sirkuleringssløyfa at eg kan bruke samme pumpa.

Torvald skrev:
FrodeNor skrev:
Det er jo kontrollpanelet som er kult da.  :yes:

Så klart er det kult. Hadde eg hatt litt meir kunnskap om slik kobling og litt meir peng å bruke nå (kan ikkje kjøpa alt på ein gang, eller så får eg høyra da av kåno), hadde det lett blitt kontrollpanel på meg, men før den tid sitter eg å håper på å få bli med i programmet PIMP MY BREWERY  :) .

Imponerende arbeid med det panelet Frode. Har du link til fleire bilder og litt nermare beskrivelse?

Jeg brukte noen måneder til å samle delene.
Måtte utnytte kunnskaper som jeg ikke har jobbet med på over 20 år.
Bare jeg får flyttet vvb og malet ferdig bryggerirommet i kjelleren, vil det komme bilder av alt sammen + koblingsskjemaer.

Da blir det å fare avgårde for å fikse det meste av ventiler og rør imårra.
Drar til en rørlegger så jeg ender opp med en setup som ikke lekker :)
Tenker jeg prøver å få en egen liten "HERMS-tank" som protto forklarte hvis det er mulig, hørtes ut som en snasen løsning!

Her ser dere forresten starten på kontrollpanelet. Skal legge til endel flere avlesninger og set points, men var dette jeg rakk idag :)
Regner med å få integrert PI-styringen til HLT så fort som mulig. Pluss reelle temperaturmålinger  ::)

Tilbake
Topp