Spørsmål vedr gjæring og bruk av StarSan

Fortsatt på mitt første brygg og trenger svar på et par spørsmål. Satte en American Ale for 5 dager siden. OG på 1052 og målte SG i dag til 1012. SG er der FG skal være når gjæringen er ferdig. Plopper fortsatt i gjæringslås. Er dette normalt?

Smakte litt på tunga av vørteren og den var besk/bitter. Begynte å tenke på min bruk av StarSan og etter litt søk på forumet oppdaget jeg har brukt feil blandingsforhold -  1:5 og ikke 1/4 på 10ltr. Sånn er det når man ikke leser godt godt bak på flaska. Har jeg ødelagt brygget?

Kan du forklare litt nærmere hvor mye StarSan du brukte på 10 liter? 1:5, vil det si at du blandet 2 liter Starsan i 10 liter vann?

Plopping i gjærlåsen er ikke unormalt, selv om du har nådd ønsket SG/FG. Mål SG på nytt om et par dager. Dersom den fortsatt er 1.012 så er trolig gjæren ferdig med hovedjobben. Du bar likevel la gjæringsdunken stå en stund til, bl.a. for at gjæren skal få ryddet opp etter seg, bunnfelle ordentlig etc. Selv lar jeg alltid gjæringskaret stå i minst 14 dager.

Jeg brukte 0,5 dl Starsan blandet med 2, 5 dl vann. Tømte det i gjæringsdunk, ristet godt og tømte det ut. Litt skum var det nok igjen i dunken.

Da har du trolig vært litt vel rundhåndet med StarSan ja. Jeg blander 15ml med 10 liter vann  :)

Hvorvidt dette har gjort ølet ditt udrikkelig er jeg imidlertid usikker på, for det meste fikk du vel tømt ut før du tappet vørteren i gjæringskaret. Gå ut ifra at alt er OK.

Min erfaring er at vørter alltid smaker bittert, selv på de ølene som ikke er særlig mye humlet. Smaken forandrer seg etter gjæring og lagring  :ilike:

Mildt sagt noe rundhåndet ja. Får blande meg en 10 litersdunk med riktig blandingsforhold. Takk for et raskt og beroligende svar.

Tilbake
Topp