Shea-Arne skrev:Er det greit å bruke humlepellets til tørrhumling?
Du kommer ikke til å binde opp en viss mengde sukker i humlerestene når du presser ned, slik at sukkerinnholdet blir vanskelig å forutsi?Trygve skrev:Jeg kommer til å hive 25 gram i en presskanne med en halvliter kokende vann og 125 gram sukker når jeg skal flaske min IPA. (alt pr 25 liter dunk)
JørnP skrev:Du kommer ikke til å binde opp en viss mengde sukker i humlerestene når du presser ned, slik at sukkerinnholdet blir vanskelig å forutsi?Trygve skrev:Jeg kommer til å hive 25 gram i en presskanne med en halvliter kokende vann og 125 gram sukker når jeg skal flaske min IPA. (alt pr 25 liter dunk)
Pål skrev:De gangene jeg har tørrhumlet har jeg bare brukt løs hel humle rett i gjæringskaret. Da blir den liggende å flyte på toppen. Er det slik at en får bedre resultater med humla i en pose med litt vekt i, sånn at den synker mer ned i ølet?
Riis'en skrev:Slå kokende vann over humlepelletsa dine, rør litt og dump "grøten" rett i gjæringskaret. Vannet åpner opp aromastoffene. Humlen vil faktisk også virke som et klarningsmiddel da den drar med seg gjær i bunnfelling. Tror det lønner seg å bruke min. 1,5 liter vann/100g humle. Den sveller voldsomt.
janh skrev:I et av de første programmene i "Basic Brewing Radio" ble det nevnt tørrhumling. For å få fart på prosessen, dekk pellets med varmt vann, maks 75 °C og hell i secondary. Da vil prosessen gå mye fortere enn med bare pellets. Bruker du mer enn 75 °C vann vil du trekke ut uønskede smaker fra humlen ble det påstått.
Er det noen som har erfaring med dette?
Tror det var 09 08 05 (8/9-2005) Hops with Gerard Lemmens.
janh