Hei!
Jeg sliter litt med å forstå skikkelig bruken av Mr Maltys pitching rate calculator og Wyeasts pitching rate calculator. I går lagde vi et brygg på 50 liter, og gjorde som følger for å lage starter:
I ettertkant har jeg prøvd å finne ut om dette er en tilstrekkelig pitching rate. Jeg har gjort som følger:
Dette ga meg en pitching rate på 5,95 millioner celler / ml. Ifølge Wyeast skal pitching rates for ales under 1.060 være omtrent 6 millioner celler per ml. Betyr dette at jeg faktisk har havnet på en ganske så riktig pitching rate, og er dette en OK fremgangsmåte for å beregne cellemengde?
På forhånd takk for avklaringer fra dere som har gjort detta før.
Jeg sliter litt med å forstå skikkelig bruken av Mr Maltys pitching rate calculator og Wyeasts pitching rate calculator. I går lagde vi et brygg på 50 liter, og gjorde som følger for å lage starter:
- Kokte opp 2,5 liter vann sammen med 250 g DME, kokte i 15 minutter
- Kjølte ned og tilsatte 1 pakke Wyeast Activator 1056 fra 22. november 2009
- Lot gjære ca 2 døgn, og dekanterte av mesteparten av væsken
- Kokte opp ca 2,5 liter vørter til og tilsatte starteren
- Lot gjære ca 1 døgn før tilsetning til 50 liter OG 1.058 vørter
I ettertkant har jeg prøvd å finne ut om dette er en tilstrekkelig pitching rate. Jeg har gjort som følger:
- Brukt Mr. Maltys pitching rate calculator til å finne ut av viability´en på gjæren er 61%, da den stammer fra 22. november 2009
- Tastet inn 0.61 pakker med Wyast Activator i Wyeasts kalkulator, deretter 0.5 (=ca 2 liter) gallons startervørter og 0.5 gallon startervørter i "Step 2"
- Tastet inn 13.2 gallons (=50 liter) som volume of 2nd wort
Dette ga meg en pitching rate på 5,95 millioner celler / ml. Ifølge Wyeast skal pitching rates for ales under 1.060 være omtrent 6 millioner celler per ml. Betyr dette at jeg faktisk har havnet på en ganske så riktig pitching rate, og er dette en OK fremgangsmåte for å beregne cellemengde?
På forhånd takk for avklaringer fra dere som har gjort detta før.