Spørsmål om metallurgi, dimensjoner og diverse om nytt bryggeri.

pesshau

Norbrygg-medlem
Hei!

Som en nybegynner som nylig har gått til innkjøp av 2 x Coleman Xtreme kjølebokser på 54L og en kokekjele på 70 L, er jeg nå på utkikk etter diverse "fittings" for å få koblet dette sammen på et vis. Hvordan det skal kobles er vel ganske forutsigbart, men lager et kort resymé likevel; Skal bruke 1 kjølebag til mesketank og en til varmtvannstank. Har tenkt å bruke kontinuerlig skylling. Trenger 3 kuleventiler med gjennomføringer(nippel, pakninger, etc), vørterkjøler, slanger og manifold(både til overisling og til utvask).

Her kommer spørsmålene:

1) Spiller det noen rolle på hvordan man kombinerer messing, kobber og/eller stål med tanke på korrosjon? Eksempel: Kuleventil av messing, gjennomføring av kobber, forkrommet nippel/messing slangenippel og kobbermanifold.

2) Silikon vs PVC? Hvorfor/hvorfor ikke?

3) Dimensjoner, tommer og mm. Finnes det overganger til det meste eller er det noen fallgruver med tanke på "fittings" hvis man handler fra utenlandske butikker?

4) Diameter på vørterkjølerrør? Jo større jo bedre?

5) Vertikal vs horisontal spiral på vørterkjøler? Noen som har formeninger om hva som gir best effekt?

6) Noen som formodentlig har Coleman Xtreme 54 L eller lignende som kan fortelle meg diameter på dreneringsventilen i bunnen og hvilken dimensjon på rør som vil passe? Har ej et skyvelære for hånd.

På forhånd takk for svar!

Hei,

svarer på det jeg føler meg trygg på, så kan kanskje andre ta resten :)

1) Spiller det noen rolle på hvordan man kombinerer messing, kobber og/eller stål med tanke på korrosjon? Eksempel: Kuleventil av messing, gjennomføring av kobber, forkrommet nippel/messing slangenippel og kobbermanifold.
Jeg er usikker på dette. Vi blander kobber, messing, aluminium og rustfritt stål og har ikke hatt problemer så langt. Men vi har ikke brygget veldig mange brygg ennp. Jeg mener at aluminium kan være et problem i forbindelse med andre metaller, men generelt tror jeg ikke det er et problem i den korte tiden metallene er i kontakt med vørter. Det er uansett viktig å ikke la gryter og kar stå lenge med vann i. Både for hygiene og mhp korrosjon.

2) Silikon vs PVC? Hvorfor/hvorfor ikke?
Silikon er næringsmiddelgodkjent for varm vørter, PVC er ikke.

4) Diameter på vørterkjølerrør? Jo større jo bedre?
Antar du mener rørdimensjon. Vi har laget vår med 12mm rør. Mindre rør gir mer motstand og mindre gjennomstrømning, og vi har fått råd om å ikke bruke mindre dimensjon. Vår kjøler ned 25L kokende vørter til 19 grader på 12-14 min. Dersom du mener diameter på spiralen, så vil jeg også anta at større diameter er bedre. Du får plass til mer rør, og om du skal lage whirlpool så vil den være mindre i vegen.

5) Vertikal vs horisontal spiral på vørterkjøler? Noen som har formeninger om hva som gir best effekt?
Jeg har faktisk bare sett den ene vegen. Om du ikke har spiral med loddrett akse så vil det bli veldig vanskelig å lage whirlpool.

6) Noen som formodentlig har Coleman Xtreme 54 L eller lignende som kan fortelle meg diameter på dreneringsventilen i bunnen og hvilken dimensjon på rør som vil passe? Har ej et skyvelære for hånd.
Det vet jeg ikke, men vi har denne kjøleboksen
http://www.bryggselv.no/products/igloo-kjoleboks-51l-54-qt
og bruker denne gjennomføringen fra Biltema:
http://biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-254340/

Jeg har forøvrig lagt ut noen bilder av vårt bryggeri her om du skulle være interessert:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7969.0.html

Lykke til! :)

Metall har forskjellig spenningspotensiale og dette fører til korrosjon på "det minst edle" metallet.
Det er ikke uten grunn at aluminiumsprofiler offshore skjermes fra stålet.
Tror imidlertid ikke du får nevneverdige problemer i et hjemmebryggeri innendørs.
Jeg tror jeg ville valgt minimalt med aluminium, men dette skyldes like mye rengjøring, som kan skje med forholdsvis tøffe stoffer, som korrosjon.
(for dem som ikke har fått det med seg bør en ikke kjøre aluminium i oppvaskemaskinen)

jeg kan svare att det går helt fint, MEN! det beste er å bruke så mye av en type stål som muligt. det stemmer att alu oksiderer  noe hinnsides om det kommer i kontakt med andre korriderande ståltyper (konstruksjonsstål osv)
en annen ting med å blande inox(rustfritt),messing og kobber er at dem trenger forskjellige stoffer for vask, om du bruker kaustisk soda eller saltsyre så er det en dårlig kombinasjon å la dette komme i kontakt med messing og kobber, konsekvensen vet jeg ikke, men kan ikke tenke meg oppløst messing eller kobber har noe helsefremmende effekt på kropp og sjel.
en annen ting når en snakker om "rustfritt" jeg sier INOX, der er det mangen kvaliteter ute å går 316, 304 og 302 det finnest også ståltyper som ikke er magnetiske som ser ut som rustfritt men som ikke er det, dette kommer ann på chrom innholdet i stålet. sååå, noen Stålkvaliteter er rustfrie, noen syre faste og noen ikke (chrom under 14%) dermed så er det ikke sikkert du oppnår noe bra med å syrevaske et slikt kokekar siden du da vasker bort det beskyttende laget. i 90% av tilfellene så skal det går greit :D siden 95% av alt stål på merkedet er av den bra typen for oss :D uansett så er det en veldig god ide å ikke skrape opp kokekaret/dunken/fatet osv siden en tar bort beskyttelsen, og da får du et korriderende "rustfritt" stål. da må en evnt beise stålet for å få hinnen tilbake.
blei langt dette, håper ikke dere døøøder av infoen :D
som tilleggs info er det viktig å vite hva en sveiser i tanken sin, jeg ser du kommer til å bruke kjøle boks som meske kar med tilhørende kraner og gjennomføringer, så prøblemet med syrer og slikt er vell ikke tilstede. du kan tryggt bruke næringsmiddel godkjennt fosforsyre til vask av messing og kobber og inox.
;)

Tilbake
Topp