Hei!
Jeg har nylig brygget og flasket mine tre første batcher med ale, men flaskekarboneringa gikk ikke helt som den skulle.
Alle flaskene er flaskemodnet på et mørkt rom med 23-25 grader i 14 dager.
Sukkeret for karbonering ble kokt opp og kjølt ned til 20 grader, og blandet inn samtidig som ølet ble stukket om på nytt fat før flasking, så sukkeret skulle bli jevnt fordelt.
1. Hveteøl
- OG 1054
- SG 1008
- Etter tilsetting av sukker (6,5 g/l) - SG 1010
- Resultat etter to uker flaskemodning:
- En av flaskene sprengte etter 8-9 dager. Etter 14 dager testa jeg en av de andre flaskene, og den virka forholdsvis dau.
Hvordan kan det ha seg at én av flaskene eksploderer mens en annen er nesten uten kullsyre i samme batchen?
2. APA
- OG 1058
- SG 1016
- Etter tilsetting av sukker (6,5 g/l) - SG 1018
- Resultat etter to uker var ganske greit. Ok karbonering.
3. Porter
- OG 1054
- SG 1016
- Resultat etter to uker:
- Sinnsykt trykk i flaska. Halve ølen blåste ut på første jekkinga. Prøvde å jekke en til veldig forsiktig, men det brusa hardt og lenge, og mye av ølet brusa ut av flaska også denne gangen. Karboneringa i ølet som jeg omsider fikk helt i glasset virket ganske svak, og det virka som den ble dau fort i glasset.
Kort oppsummert:
Hvordan kan én flaske sprenge, mens en annen er helt dau i samme batchen?
Hvordan vet man hvor mye sukker man skal ha i for flaskekarbonering?
Hvordan kan man best styre resultatet på karboneringen?
Jeg har nylig brygget og flasket mine tre første batcher med ale, men flaskekarboneringa gikk ikke helt som den skulle.
Alle flaskene er flaskemodnet på et mørkt rom med 23-25 grader i 14 dager.
Sukkeret for karbonering ble kokt opp og kjølt ned til 20 grader, og blandet inn samtidig som ølet ble stukket om på nytt fat før flasking, så sukkeret skulle bli jevnt fordelt.
1. Hveteøl
- OG 1054
- SG 1008
- Etter tilsetting av sukker (6,5 g/l) - SG 1010
- Resultat etter to uker flaskemodning:
- En av flaskene sprengte etter 8-9 dager. Etter 14 dager testa jeg en av de andre flaskene, og den virka forholdsvis dau.
Hvordan kan det ha seg at én av flaskene eksploderer mens en annen er nesten uten kullsyre i samme batchen?
2. APA
- OG 1058
- SG 1016
- Resultat etter to uker var ganske greit. Ok karbonering.
3. Porter
- OG 1054
- SG 1016
- Resultat etter to uker:
- Sinnsykt trykk i flaska. Halve ølen blåste ut på første jekkinga. Prøvde å jekke en til veldig forsiktig, men det brusa hardt og lenge, og mye av ølet brusa ut av flaska også denne gangen. Karboneringa i ølet som jeg omsider fikk helt i glasset virket ganske svak, og det virka som den ble dau fort i glasset.
Kort oppsummert:
Hvordan kan én flaske sprenge, mens en annen er helt dau i samme batchen?
Hvordan vet man hvor mye sukker man skal ha i for flaskekarbonering?
Hvordan kan man best styre resultatet på karboneringen?