Spørsmål fra en førstegangsbrygger

I går brygget jeg øl for første gang og kan bare konkludere med at det er utrolig hvor mye man lærer av å gjøre mye feil!:p

Noen spørsmål: jeg overvurderte min egen styrke og hadde ikke sjans til å løfte en 36 liters kjele med 25 liter vørter ned fra komfyren og over i kjølekaret. Jeg måtte derfor improvisere og ha vørteren ned i gjæringskaret først og så kjøle det ned i det. Er dette helt krise? Bør jeg holde meg til å lage mindre batcher med øl fremover så jeg får kjølt det i kjelen, eller er dette en brukende løsning?

Når det kom til kjøling skjedde dette selvsagt alt annet enn hurtig. Jeg har en seksti liters balje som jeg fylte med kaldt vann og 1,5 liters brusflasker med frossent vann. Jeg innser jeg kunne hatt flere flasker enn det jeg hadde, men er den baljen for liten til å få kjølt ned effektivt likevel?

Andre tips og triks mottas med stor takk!

Jeg har brygget noen 5-liters brygg, og det løser ihvertfall problemet med løftingen. Det er også greie øvelsesbatcher fordi det ikke gjør så mye om man gjør noen nybegynnerfeil. Når jeg skal kjøle vørteren, løfter jeg bare gryten over i kjøkkenvasken der jeg lar vannet renne. Overløpet sørger for at det ikke renner over. Så fyller jeg på med snø som jeg finner utenfor huset.

Du måtte jo før eller seinere få vørteren over i gjæringskaret, og kjølingen ble sikkert minst like effektiv på den måten. Så jeg ser ikke noe problem med det du gjorde der. Ok, du fikk vel med alt trub'et, kanskje, men det er det mange som hiver med uansett. Ingen skandale.

Ideelt sett skal en kjøle så raskt som mulig, men det kommer ikke til å ødelegge ølet ditt at du bruke lengre tid enn optimalt. I teorien kan det gi deg et litt mer tåkete øl, og du vil ha fått litt mer DSM, som kan gi smak og lukt av "kokt grønnsak/nyåpnet maisboks". Men jeg tror neppe du kommer til å merke noe.

Tilbake
Topp