Spørsmål angående mellomlagring på glass/plastballong

Hei

Jeg har brygget øl i et halvannet år med varierende aktivitet (7-8x 50ltr batcher) med et 50 liter anlegg fra beer brew.

Jeg bestemte meg nylig for å ordne meg ølfat i minikjøleskap med tappekran. Jeg jobber til sjøs og er ofte borte fra leiligheten i 2-3 måneder i strekk, og leiligheten fungerer som et gjestehus i mellomtiden. Derfor satser jeg fremover på å lage relativt store kvantum (50-150 liter, fordelt på tre forskjellige sorter) slik at mine øltørste gjester ikke skal gå tom for brygg.

Ut fra prisen på et corneliusfat så skjønner jeg at det ikke er særlig smart å kjøpe 10 stykker av dem for å oppbevare ølen. Jeg har siktet meg inn på enten glassballonger eller plastballonger til å mellomlagret ølet. Jeg blir å praktisere at husgjester tapper over fra glassballong til corneliusfat med hevert når fatet er tomt.

For å ikke gå mer rundt i grøten: Hvis jeg flytter ferdiggjæret øl fra gjæringskarene i plast over til en glassballong med hevert uten å virlve for mye oksygen inn. Og deretter blåser bort luften øverst i ballongen med litt CO2 fra gassflasken. Ølet blir lagret i en bod i gang uten oppvarming i en bygård i bergen så det blir ikke særlig temperaturkontroll. Vil ølet holde seg friskt? og hvor lenge? (gitt en litt mer generell øltype med 5-7% alkohol).

Bonuspørsmål: Jeg tenker å utstyre kjøleskapet mitt med en Perlick 650 SS kran som har Flowregulering, dette er mest på grunn av at jeg har mange husgjester som aldri har tappet en øl før og gjerne skulle hatt litt assistanse mot skumming. Har noen her særlig erfaringer med slike tappekraner?

Jeg gjorde et raskt søk på forumet for å finne svar på dette uten hell. Om dette er et veldig frekvent spurt spørsmål så holder det sikkert med en link til eksisterende artikkel.

Mølla

Hvis jeg flytter ferdiggjæret øl fra gjæringskarene i plast over til en glassballong med hevert uten å virlve for mye oksygen inn. Og deretter blåser bort luften øverst i ballongen med litt CO2 fra gassflasken. Ølet blir lagret i en bod i gang uten oppvarming i en bygård i bergen så det blir ikke særlig temperaturkontroll. Vil ølet holde seg friskt? og hvor lenge? (gitt en litt mer generell øltype med 5-7% alkohol).

Enkelte bruker varmtvannstanker for lagring av litt større mender øl. Vet ikke helt hvordan de har gjort ombyggingen, men de må være tette, ha øl-ut-kobling litt over bunnen (evt lenger opp med stigerør) og en gass-inn-kobling et eller annet sted. Karbonering kan gjøres på tanken. Ølet kan tappes direkte til corneliusfat med to øl-ut-koblinger med slange mellom. Hvis du fyller fatene med co2 før fylling, blir det lite kontakt med oksygen. Hvis du fyller fatene med vann og tømmer dem med co2, blir det ingen kontakt med oksygen. Koster litt co2, så stor tank anbefales.

Øl forringes raskt når det lagres varmt. Mørkt øl tåler mest, kanskje 4 måneder. Lyst øl uten spesielt gjær eller humlepreg kanskje 2 måneder. IPA og andre humlerike øl 1-2 uker. 8 grader er en god lagringstemperatur. Kan hende du får plass til et par benkberedertanker i et stort kjøleskap?

Ser at noen lagrer på vv tanker. Etter å ha kutta opp et stort antall slike har i alle fall jeg gått bort fra den idéen. De aller fleste har en stygg kant innvendig der de er sveist. Vil nok fungere perfekt for oppsamling av bakterieguffe. Kun en tank så langt, av 7-8 har vært glatt innvendig (dessverre ikke sikker på fabrikat).
Har sjøl kjøpt noen nye 50 liters fat (G kobling) for formålet. Og to 200 l Ringnes øltanker.. Ville gått for fat. Sikra mot lys i tillegg. ca 1350.- stk hos Ølbrygging.no + G kobling da.
Det å "blåse" vekk O2 er ganske bra dekka, og testa, i en annen tråd her. Virker ikke så bra ser det ut til. Fyll fullt, og trykk opp. Evt fyll fullt med Starsan, og trykk ut med CO2, og fyll fatet via G koblinga (ta ut tilbakeslagsventilene, tror jeg). Da har du rimelig god kontroll på O2 og det meste, og Starsan er ikke så dyrt utblanda. Og det går sikkert ikke for en tier i gass heller.

Ser at noen lagrer på vv tanker. Etter å ha kutta opp et stort antall slike har i alle fall jeg gått bort fra den idéen. De aller fleste har en stygg kant innvendig der de er sveist. Vil nok fungere perfekt for oppsamling av bakterieguffe. Kun en tank så langt, av 7-8 har vært glatt innvendig (dessverre ikke sikker på fabrikat).
Har sjøl kjøpt noen nye 50 liters fat (G kobling) for formålet. Og to 200 l Ringnes øltanker.. Ville gått for fat. Sikra mot lys i tillegg. ca 1350.- stk hos Ølbrygging.no + G kobling da.
Det å "blåse" vekk O2 er ganske bra dekka, og testa, i en annen tråd her. Virker ikke så bra ser det ut til. Fyll fullt, og trykk opp. Evt fyll fullt med Starsan, og trykk ut med CO2, og fyll fatet via G koblinga (ta ut tilbakeslagsventilene, tror jeg). Da har du rimelig god kontroll på O2 og det meste, og Starsan er ikke så dyrt utblanda. Og det går sikkert ikke for en tier i gass heller.

Da er det ikke OSO du har jobbet med, har av samme antall bare vert borti en med kant mellom topp/bunn, det var ikke en OSO men husker ikke hva.

Du får rigge deg til med to beredere av passe størelse, koble topper og bunner sammen med ventiler, på toppen at tanken du gjærer i kobler du sammen med den bunnen på den tomme tanken, slik for du luften ut av den og du kan da stenge den tanken mot slutten av gjæringen, slik får du karbonert og klårnet øl på gjæringastanken, så kobler du sammen bunnene på begge tanker og hever gjæringstanken så ølet strømmer over på lager/tappetanken.
Da er det greit med en kjølig kjeller så du får gjæret ved valgfri temperatur.

Tusen takk for svar :)

Jeg bor i 6. etasje i en bygård i bergen sentrum uten heis så ser jeg ikke særlig frem til å trekke en større tank opp trappene (eller reaksjonen til borettslaget og jeg drar frem en vinkelsliper midt i bakgården mellom alle bilene). Det skal også nevnes at min leilighet er bare 65 m2 stor.

Ut fra det jeg leser her tror jeg nok det er best for meg å kjøpe 4x 20 liter corneliusfat. Da kan jeg fordele batchen på 50 liter på 2 corneliusfat, og flaske det resterende på fliptop 0,75 flasker (for flaskemodning). På denne måten har jeg kapasitet til å lagre 2 batcher. Ser forøvrig ut som jeg kommer til å sikte meg inn på øltyper med lang holdbarhet.

Jeg har en kjellerbod som holder en del lavere temperatur enn loftsboden, så slik jeg forstår det så burde fatene flyttes ned dit for å bevare kvaliteten. Seks etasjer med bæring av øl får bare bli sett som helsegevinst. Akkurat nå er jeg på havet, og kommer hjem om 2-3 uker for å sette igang med prosjektet. Jeg tror nok at det er best for meg å bare handle utstyret i butikk på Vestbrygg i Bergen, har en kamerat som jobber der som kan komme med litt tips og triks til bygging av Kegerator.

Nå ser jeg frem til å slippe den manuelle flaskeprosessen!

Mølla

Det spørs litt hvor stort kjøleskap jeg får plass til under benkeplaten min, klarer kjøleskapet å romme større fat kan det vurderes. Men når ølet blir brygget på 6. etasje, og den mest aktuelle boden er på bakkeplan er det ikke å se bort fra at fatene er nødt til å være fulle når de skal fraktes opp igjen.

Tilbake
Topp