Spørsmål ang undergjæret øl?

Pedersen

Norbrygg-medlem
Hei.

Flasket mitt andre ekstrakt brygg i dag å smaken å lukta var lovende så trur det blir øl av dette :sikle men spørsmålet mitt er til mitt første brygg.
Dette var et ekstrakt sett jeg fikk med da jeg kjøpte noe utstyr på brygging.no, det var bavarian pilsner flytende ekstrakt med humle å gjær, safelager S,23 het den vel, kokte sammen alt kjølte det ned og tilsatte rehydrert gjær etter metode i moderne hjemmebrygging.
Det ble en O.G på 1048 og ett sluttvolum ca20L, men bare 11,5g gjær. Gjorde jo som det sto i oppskrifta :hadet:
Men har aldri hatt noe skikkelig gjæring på det, var litt 3 dager etter jeg satte det på dunk på en tempratur 10-14 grader å stått stille siden, men en dag hadde katten fått opp døra så temperaturen hadde gått opp til ca 20c i ca ett døgn, da begynte det å boble i låsen igjen, dette var ca 1,5 uke i gjæringa. Det bobler enda ca 2.5uke etter og S.G krabber sakte men sikkert nedover og smaken forandrer seg fra dag til dag, fra nesten fruktdrikk til mere ølsmak.
Hva burde jeg gjøre? Stikke det om til ett nytt kar å sette det på kjølerom med konstant 4c eller la det stå på eksisterende dunk? Har skjønt at pils ikke er noe for nybegynner  :bank2:
S.G er 1037 på dette tidspunkt!

Du bør iallfall la det gjære ut før du gjør noe med det. Skjønt, fryktelig treg gjæring var det. SG bør ned i 1,015 og helst litt under før gjæringen stopper opp. Luftet du vørteren skikkelig?

Hei

Jeg er nok litt stygg, men hadde nok ikke brukt mer tid på dette ølet. Men noen sier jo at "alt går i grisen". Jeg hadde i utgangspunktet brukt 2 x 11,5 gram gjær på 20 liter pils vørter for å være sikker på at det er nok gjær. Det er bedre å ha for mye gjær enn for lite. Personlig så liker jeg å ha stålkontroll på temperaturen under gjæringsforløpet, spesiellt på pilsgjær. Derfor gjærer jeg all pils i en temperatur kontrollert boks/kjøleskap. Andre typer gjær virker til å være mer tolerante for små temperatur svingninger. På dette brygget burde FG normalt havne rundt 1010 og det spørs vel om du ender der. Det vil tiden vise. Det er spesiellt ille for de fleste gjærtyper å gå opp i temperatur noen grader, for deretter å gå ned igjen. Da kan du ofte risikere at gjæringen stopper opp og at du får en del uønskede smaker. Både gjærtypen og måten du har temperatur behandlet gjæringsforløpet gjør nok at dette blir en fruktdrikk. Jeg ville latt det stå på eksisterende dunk og sett hvordan det går. Hvis du setter det på kjølerom som holder 4 grader vil garantert gjæringen stoppe opp. Lykke til !

Har egentlig gitt opp håpet på dette jeg også! Men som med alt annet så lærer man av sine feil.
Men tenkte siden det krabber nedover litt så kanskje hehe, liker ikke vondt øl så er dumt å bruke opp plass på ett gjærspann man kan sette annet øl på  :biersmile: 
Har satt meg litt inn i gjæring nå så regner med at det gåt bedre, gjæra som pokker på brygg to :skitbra:
Da sender jeg nok pilsen i dass!!

Så lenge det lukter og ser ut som øl : rdwhahb :) la det stå i 2 uker til, tapp på flasker og gi det en mnd kaldlagring.

Jeg har brukt 2 pakker av den gjæren til bavarian lager, og aktiviteten var noe HELT annet enn når jeg kun brukte en pakke på et coopers sett som sto på samme temp (ca. 12). Det skal være sagt at coopers settet var nede i ca. 15-16 med en pakke gjær og viste tydelig aktivitet det også, så noe må nok være galt med det du har satt uansett. Det kan jo være mange ting. Men to pakker er nok lurt uansett til kald gjæring, det står tross alt det i databladet til gjæren du bruker.

Jeg har vært borti flere ganger at Saflager S23-pakkene har vært bortimot død. Jeg lurer på om dette er en svakhet med akkurat denne gjæren.

Det sies at Saflager S23 i virkeligheten er en ale-gjær som er tilpasset lager-temperaturer.
Saflager W34/70 er i alle tilfeller en mye bedre lager-tørrgjær, etter mitt skjønn.

Målte S.G på brygget nå, å nå er det på 1026, skjer da noe, men går sakte hehe. Skreiv feil på S.G på brygget i går da jeg skreiv meldinga, den var på 1030 :neinei:

Ny runde med måling, 1017 og synkende  :yes: smaken forandrer seg for hver gang, kanskje det blir øl læll!! Kjøpte heller nytt gjærspann å lot dette stå, må jo forske litt også :)

Tilbake
Topp