Spørsmål ang oppskrift fra brygging.no

Viser til vedlegg av Per Inge.
Her leser jeg "kok opp humlen i vann"
Jeg stiller spørsmål ved dette. Kan noen utdype at dette er en fremgangsmåte som fungerer.
Nå skal det forsåvidt sies at jeg har kjele som er stor nokk til hele batchen så jeg koker og humler hele volumumet med ekstrakt og vann.

Han kom og med en påstand til meg. Det er ikke så viktig å kjøle ned vørtern rask når det gjelder ekstraktbrygg. Noe jeg har lest såpass mange ganger er viktig.
http://www.howtobrew.com/sitemap.html
Men igjen så skal det sies at kanskje han henviser til den "sett inn ett utrykk" bruksanvisningen, å da er jo vannet som tillsettes allerede avkjølt
Han anbefalte og å tilsette en halv kilo sukker til brygget for å få litt mer fres på brygget.  Jeg styrer glatt unna det tipset i denne omgang. Det er jo ikke alkohol-prosenten jeg er ute etter, men å mestre ekstraktbrygg til jeg skal meske selv.

Vedlegg

• Lyst-lagerøl.pdf
    675,5 KB · Sett: 58
Maltekstrakten som han selger, og som jeg selv har brukt, bærer preg av å ikke alltid gjære ut så godt som maltekstrakt som er laget spesielt til brygging og lages av f eks Muntons, Weyermann, Coopers eller Brewferm.

Har du et kar som kan romme hele brygget, vil jeg heller anbefale å kjøpe slik maltekstrakt og brygge (og kjøle ned) som det står beskrevet mange steder her på forumet. Det samme gjelder vel egentlig også dersom du allerede har kjøpt maltekstrakten du beskriver nå.

Man kan brygge øl, men man kan også brygge øl.

Du får litt utbytte også når vørteren er like under koketemperaturen, men det er lavere og langt vanskeligere å beregne.

Ølet blir best ved fosskoking. Puslete koking fører til dårligere utbytte og sjans på DMS (kokt kål-lukt) på det endelige ølet.

OK. Takk. Dessverre har jeg ikke fått rigget opp kokeapparatet eller gassbrenneren, så jeg sliter litt med koking siden jeg har keramisk-topp.
Jeg får det til å fosskoke med lokk på, men etter det jeg har skjønnt, er dette også uheldig.?
Fant at en mellomting fungerte nogenlunde. dvs lokket på, med en liten gløtt.

Eduard skrev:
Maltekstrakten som han selger, og som jeg selv har brukt, bærer preg av å ikke alltid gjære ut så godt som maltekstrakt som er laget spesielt til brygging og lages av f eks Muntons, Weyermann, Coopers eller Brewferm.

Kanskje litt tidlig å kommentere dette allerede, siden brygget ble satt onsdag 12.05, men jeg har en liten følelse av at du kanskje kan ha rett. OG 1.052
SG 1.022 målt i dag. Smaken er god, grei bitterhet men dessverre en del restsødme.
Men for all del. Det skal stå i 8-9 dager til før jeg setter det varmt i noen dager før jeg setter det på fat. Så her kan mye skje enda. Kanskje noen anbefaler meg å virvle opp litt gjær ved å rotere hele bøtta?

Som gjær brukte jeg en S-23. Dessverre var denne bare 60-70% pga dato så jeg lagde en gjærstarter.
Etter å lagd den fant jeg ut at det å lage starter på tørrgjær er noe folk ikke anbefaler.  Har ikke store nokk kolber, så jeg satte først trinn 1: 1,2 liter vørter 1.050 i magnetrører 18 timer, trinn 2: 1,2 liter vørter 1.050 18 timer i magnetrører. Dekanterte begge gangene etter 3 timer i kjøleskap. Jeg er nokså sikker på at jeg da hadde tillnærmet ok med celler, om jeg da ikke drepte de
fleste i trinn 1. Men siden det ploppet i låsen etter 3-4 timer, og dette var min første starter, regner jeg den som ok/vellykket.

EDIT! Målte pånytt i dag 18.05. SG 1.016. Da var jeg nokk  litt tidlig ute med å måle SG og antyde noe. Siden den har gjæret 6 poeng på 24 timer 

Tilbake
Topp