Spørsmål ang brygging av pils

Hei!
Jeg skal sette min første pils i morgen og har et spørsmål ang oppskriften som sa:

Gjæring/primærgjæring  21 dager ved 8-10 grader
Modning/sekundærgjæring  7 dager ved 2    grader
Lagring                14 dager ved 2    grader

Det jeg lurer på er om lagring her betyr tiden etter at ølet er tappet på flaske eller om det fremdeles skal være på gjæringsdunken?

Olav

OlavRenolen skrev:
Hei!
Jeg skal sette min første pils i morgen og har et spørsmål ang oppskriften som sa:

Gjæring/primærgjæring   21 dager ved 8-10 grader
Modning/sekundærgjæring  7 dager ved 2    grader
Lagring                 14 dager ved 2    grader

Det jeg lurer på er om lagring her betyr tiden etter at ølet er tappet på flaske eller om det fremdeles skal være på gjæringsdunken?

Olav

Kort svar:

Både Modning/sekundærgjæring og Lagring betyr her: etter at ølet er tappet på flasker.

Er ikke sikker på at det er en oppskrift du har fått men mere hvordan et øl er brygget (NM ?)
Men du har fått et bra svar.

Det som også gjøres når en lager brygges er å øke temperaturen på slutten av gjæringen, la oss si at du bruker nok gjær så gjæringet tar  7 dager, da kan du de 2-3 neste dagene øke til opp mot 18 grader, deretter senker du temperaturen sakte ned mot 0 grader og lar ølet stå der så lenge du klarer :)

Ok. Men hvis vi ser bort fra "oppskriften" har jeg forstått det slik at man ved brygging av lager bør tappe over til et nytt gjæringskar hvor sekundærgjeringen foregår. Deretter til flasker og lagring.
Høres det ut som en ok gjæringsprossess med:
    21 dager primærgjæring  (11 C)
    24-48 timers diacetylrestl (16 C)
    14 dager sekundærgjæring (2 C)
    Tapping og lagring på flaske 14 dager for å karbonere (19 C)
    Lagring på flasker 14 dager (2 C)

Eller er det noen av disse leddene som er unødvendige?

Takk for raske svar:) Forslaget er forresten hentet fra seksjonen over prisbelønte oppskrifter ja:)

Olav

Du kan hoppe over omtapping til sekundærgjæring, (det er heller ingenting som gjærer på 2 grader :)  )  m.m. du vil gjøre det for å få bort noe bunnfall, har selv aldri foretatt en omtappin til annen enn ølfatene.
Men for all del, start brygging som planlagt, du har god tid til å avklare ting du lurer på og det er ikke noe å bekymre seg for.
De greide jo å lage øl før ølglasset kom :)

OK. Men kan de to ukene som skal klarne ølet være de to ukene på flaske? Slik at gjæringsforløpet blir seende slik ut:
    24-48 timers diacetylrest (16 C)

Eller bør ølet få stå 2 uker på 2 C for å klarne opp også før tapping?

Da vil det i tilfellet se slik ut:
    24-48 timers diacetylrest (16 C)
    14 dager lagring på primærdunken (2 C)

Vil det klarne nok hvis jeg velger det øverste alternativet? Som tilsammen varer 7 uker istedetfor 9.

Tilbake
Topp