Småsur gjær(etter)smak

Hei. Brygget ble flaska for en drøy uke siden, så jeg prøvde en liten flaske.
Brygget ser og lukter fint, men usmaken er svært.. ikke ønsket. Det er ikke pyton, men jeg foretrekker kjøpeøl fremfor dette :p. Det smaker litt gjær, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men det er altså ikke noe å kose seg på.

Er dette fordi ølet er infisert eller trenger det bare mer tid?

Det er vanskelig å si om det er infisert.

Jeg anbefaler at du gjør et søk på "infisert" og leser litt om karakteristikken til infisert øl og sammenligner med smaksopplevelsen din.

1 uke er fremdeles for lite, la det stå et par uker til før du gir det opp.

Er ølet helt klart? Hvis du har brukt en ikke spesielt godt flokkulerende gjær, er det mulig at det er små gjærpartikler i suspensjon fortsatt?

Ellers er det en god oversikt over uønskede bismaker og deres opprinnelser på howtobrew.com, den finnes her.

Var også "plaget" med dette en periode i starten av min bryggekarriere!
Men etter å ha startet å bruke gjær som flokkulerer bedre og at det minst står 2 uker før man smaker på det, ble dette problemet borte

Nå har jeg uansett gått over til fat da, så nå er ikke dette noe tema lenger  ;D

har bare brygget et sett til nå, og tappet på noen flasker og resten på fat.
men det jeg opplevde var at på flaskølet var det mye større "gjær" smak og lukt enn det var på fatølet, uansett om de sto like lenge og begge var blitt klare.

tomv skrev:
har bare brygget et sett til nå, og tappet på noen flasker og resten på fat.
men det jeg opplevde var at på flaskølet var det mye større "gjær" smak og lukt enn det var på fatølet, uansett om de sto like lenge og begge var blitt klare.

Ok, så akkurat hvordan tapper man på fat?

Fattapping er noe man gjerne bestemmer seg for etter litt for mye flaskevasking og kommer gjerne av seg selv etterhvert ;).

Har man først valgt å tappe på flasker, er det oftest satt til sukker for naturlig karbonisering og følgelig lite vits i å tappe det videre på fat. En tilleggsinvestering i Corneliusfat, CO2-flaske og litt koblinger og slanger utgjør kanskje 1.500-2.000 for et begynnersett, men er absolutt verd det!

For min del har jeg hatt flere brygg som har virket rent ut sagt dårlige til å begynne med, men jeg vil si at tiden leger (nesten) alle sår! Har du plass så la det stå en stund - en måned, kanskje tre, vil det ofte gjøre underverker, i allefall så du kan få et drikkbart øl. I verste fall har du kastet bort litt lagerplass en stund :)

Jeg har også sett - dersom jeg har hatt noe på fat (kunstig karbonisert) og deler av brygget på flaske (tilsatt sukker) - får jeg ofte en skarp bismak i flaskeølet. Det kan selvsagt skyldes infeksjon, men har oppstått litt vel konsekvent for min del..... Kanskje det samme som tomv mener? Vær i allefall nøye når du heller fra flaska, at du ikke får med grums! Mye av usmaken kan og vil ligge her.

Knut S skrev:
Jeg har også sett - dersom jeg har hatt noe på fat (kunstig karbonisert) og deler av brygget på flaske (tilsatt sukker) - får jeg ofte en skarp bismak i flaskeølet. Det kan selvsagt skyldes infeksjon, men har oppstått litt vel konsekvent for min del..... Kanskje det samme som tomv mener? Vær i allefall nøye når du heller fra flaska, at du ikke får med grums! Mye av usmaken kan og vil ligge her.

jeg hadde sukkerlake på fatet, så var nok ikke derfor.
jeg har ikke prøvd å karbonere kunstig enda, mest fordi jeg er usikker på fremgangsmetoden. men hvis du mener at det gir bedre øl så kanskje jeg skal prøve det med IPA'en som står til gjæring nå. men jeg tror jeg har lest innlegg om at man får dårligere skum med kunstig karbonering, og at sukker for karbonering ikke skal påvirke smaken.
Det var konsekvent smaksforskjell på flaske og fat for meg også, men det var ikke så usmak på flaskeølet at jeg mistenker infeksjon.

Som noen kloke hoder har sagt før meg, co2 er co2 er co2.
Om CO2en kommer fra ettergjæring eller er tilsatt har ikke noe å si for CO2en.

Ved kunstig karbonering er det bare og koble fatet til CO2, beregne hvor høyt trykk det skal ha for rett karbonering og la det stå ca.1uke.

Har tidligere ment att man også unngikk mye bunnfall ved kunstig karbonering, men har trukket meg fra den meningen etter att jeg har begynt å tappe tilnermet klart øl over på flasker for naturlig karbonering å bare endt opp med ett tynt støvlag av bunnfall på flaskene.

Jeg er nå av den formeninga at naturlig karbonering produserer lite til ingenting av "bunnfall". Uten tilsetting av O2 skjer det svært lite om noen oppformering av gjærceller, det er de gamle "sliterne" som blir vekket til livet og produserer Co2 og alkohol. Denne produksjonen danner 50/50 alkohol/Co2 av sukkeret og genererer da i seg selv ingen avfallstoffer. Min påstand er at bunnfallet i all hovedsak dannes av gjær/proteiner/trub som allerede er i ølet ved omtapping.

Tilbake
Topp