SMaSH IPA

Hei.
En helt fersk brygger søker hjelp hos de mer erfarne.
Jeg er helt grønn når det kommer til brygging, så henvender meg her for en oppskrift og to.
Jeg har prøvd søkefunksjonen uten særlig hell
Jeg brygger allgrain med mesking i kjøleboks og har ett par suksessfulle brygg bak meg.
Jeg brygger 25L av gangen.
Så om noen har en oppskrift å komme med på så er det bare å til å svare.
De oppskriftene jeg har brukt tidligere er lånt av en nabo som er laget i beersmith, som for meg iallefall er enkelt å forstå og enkel å bruke.
Om det er under feil kategori jeg havner så må admin bare flytte eller slette oppslaget

Lagde en Citra SMaSH IPA ifjor, ble veldig fornøyd med den, oppskrift her: http://bryggerlauget.blogspot.no/2014/10/rb17-citra-smash-ipa-rb18-kongsberg.html?m=1

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan funka det humleskjemaet? Er det noe du stadig bruker?

Jeg funderer på denne:
25 liter. Pilsnermalt til ABV 5,3, mesket på 68. Citra på 30, 5 og 0 + tørrhumling. IBU 45. WLP028 på 17/18 grader.

Noen som har prøvd noe lignende, dvs. bare pils, mesket såpass høyt?

edit: meske på 69, skulle det være.

Sist redigert:
Hvis du skal prøve noe nytt mht humleskjema, hva med kun 30 og 60min humle i koken
og så tørrhumle med 5-6g/l. Har noen slike nå og kan ikke si jeg savner de vanlige sene humletilsettingene.
Obs, gamle smaksløker.
Har brukt noe pils i ipa men ikke alene (som basemalt).

Hvis du skal prøve noe nytt mht humleskjema, hva med kun 30 og 60min humle i koken
og så tørrhumle med 5-6g/l. Har noen slike nå og kan ikke si jeg savner de vanlige sene humletilsettingene.
Obs, gamle smaksløker.
Har brukt noe pils i ipa men ikke alene (som basemalt).

Bør ikke den der drikkes ganske fort? Men for å ta den helt ut: All bitterhet med Magnum på 90, og resten tørrhumle:)?

Det sies at det skal være forskjell på å barbera seg og skjære hodet av seg:)
Med Magnum blir det ikke smash.
Og siden det er en (i)pa kan du vel like godt bruke Chinook koken hvis smashen ikke er aktuell.
Så veldig lang holdbarhet har det nok ikke. Men ikke alle er like kritiske om det blir noen uker gammelt.

Det sies at det skal være forskjell på å barbera seg og skjære hodet av seg:)
Med Magnum blir det ikke smash.
Og siden det er en (i)pa kan du vel like godt bruke Chinook koken hvis smashen ikke er aktuell.
Så veldig lang holdbarhet har det nok ikke. Men ikke alle er like kritiske om det blir noen uker gammelt.

Glemte det med SMASH:). Men den humla som koker en time, bidrar jo ikke så mye med smak.

Jeg kjører nok et mer konvensjonelt opplegg med humla; tar ikke sjansen på å klare meg uten kokt smakshumling.

Tror det går helt fint.
Tørrhumler du med 100g etter ca 5-6 dager og evt nye 100g etter 10-12 dager så får du smak. Vel 20l bøtta.
Cc 5 dager senere og la det stå en liten uke i kjøleskapet.
-Har så mye lagret at et slikt forsøk må vente til ettersommeren.
Selv brukte jeg bare en 100g pose etter en ukes tid. Nok smak på disse.

Tror det går helt fint.
Tørrhumler du med 100g etter ca 5-6 dager og evt nye 100g etter 10-12 dager så får du smak. Vel 20l bøtta.
Cc 5 dager senere og la det stå en liten uke i kjøleskapet.
-Har så mye lagret at et slikt forsøk må vente til ettersommeren.
Selv brukte jeg bare en 100g pose etter en ukes tid. Nok smak på disse.

Det der rimer godt med noe Miguel sa, og det gir rimelig mening. Og det gir antakelig optimalt med friskhet i humlesmaken. Jeg skal nok prøve det en dag, men akkurat nå tror jeg rett og slett ikke jeg har nok humle:).

Har ikke laget den flere ganger (ennå), men det kommer jeg nok til å gjøre, så det funket for meg ja :)

Takk for svar. Jeg feiger ut litt, og legger inn en ladning på 5 minutter. Og så flytter jeg bitterhumla til 30. (Det blir mye grønske her.) Slik ser det ut til slutt:

Til 24 liter i dunken.
OG 1.057, FG 1.016, ABV 5,4%, IBU 40
Meske på 69 grader. Koke 90 minutter.
Malt
7 kg pilsenermalt
Humle
Citra (13,5%) 30 gr ved 30 min => 28 IBU
Citra (13,5%) 40 gr ved 5 min => 10 IBU
Citra (13,5%) 40 gr ved 1 min => 2 IBU
Tørrhumle med 60 gr Citra
Gjær
WLP028