smarte løsninger for innbygging av stc1000 i kjøleskap

jeg gjærer for øyeblikket i et kjøleskap med stc1000.

Kontrolleren har jeg bygget inn i en pepperkakeboks, og jeg synes denne løsningen rett og slett er ganske usexy. Kabler strukket ut gjennom lista i døra osv., dette ser ikke bra ut, tar gulvplass foran skapet, og det er et prosjekt hver gang døra skal åpnes/lukkes.

Jeg har brukt søkefunksjonen her, men har ikke funnet så mye. Jeg går ut ifra at noen her har funnet på en smart løsning, men jeg synes det er litt uklart hvor man kan lage hull. Er beste løsning å plassere kontrolleren i skapdøren, eller kan den monteres inn i rammen i overkant av døren uten å ødelegge skapet? Og hvor trekker man i såfall kablene?

ImageUploadedByTapatalk1406049329.482161.jpgi bosch skapet satte jeg den inn i toppen. En Dremel og frese hull i pasten. Boreet hull inn i toppen til føleren.ImageUploadedByTapatalk1406049474.593972.jpg

Har gjort det samme som FrankD i det store skapet og i de mindre gjæringsskapene har jeg stcen i døra og bruker varmebelte med powercon i enden inni skapet.

Vedlegg

• tapatalk_1406053674259.jpeg
    tapatalk_1406053674259.jpeg
    21,3 KB · Sett: 135
  • tapatalk_1406053665880.jpeg
    tapatalk_1406053665880.jpeg
    18,3 KB · Sett: 127
jeg liker den løsningen FrankD har brukt, men hvordan kan man vite at det ikke går kabler med kjølevæske i toppen av skapet? Er det vanligvis bare kjøling bak og på sidene i et kjøleskap?

jeg liker den løsningen FrankD har brukt, men hvordan kan man vite at det ikke går kabler med kjølevæske i toppen av skapet? Er det vanligvis bare kjøling bak og på sidene i et kjøleskap?

På mitt skap så var det bare noen skruer for å fjerne toppen, da var det full tilgang. Der var det bare innebygget termostat, luft og isolasjon.

Unngå å sette den i døren. Det vil føre til at en del av STCen er i varm sone og en er i kald. Dermed får en duggpunktet et sted i boksen og påfølgende kondens. Kondens og elektronikk er ikke veldig gode venner.

Normalt ligger kjølingen i bakveggen på kjøleskap. La det stå på med døra åpen. Blir som regel kondens der kjølingen er.
Frysere er mer spennende. Er råd var å slå et lite hull i ytterste laget med en spiker. Så bruke håndmakt og presse den innover mens roter rundt med den. Man bør kjenne forskjell på skum og kjølerør.
Jeg vil heller ikke ha elektronikk i kald sone uten å isolere dette mot kondens. Kanskje man kan kutte hull i en koblingsboks og lime den over stc? Slik at baksiden havner inni koblingsboksen.

Så lenge hele stc'en er inni kjøleskapet vil du sannsynligvis ikke få noe problemer med dugg/kondens. Men, som StoreMy sier - er noe av den utenfor og noe inni, så vil det lett komme varm og fuktig luft inn i den, så kommer denne etterhvert i kontakt med kalde deler, og da dannes det kondens inni der.

Grunnen til at det dannes kondens på bakveggen i skapet er den samme - den er litt kaldere enn resten av skapet/lufta i det siden det er der kjølerørene ligger, og dermed dannes kondensen der.

Stc'en er stikk motsatt - den utvikler jo tilogmed noen få w varme, så der burde det ikke være noe problem med kondens så lenge hele boksen er inni skapet

Tilbake
Topp