Smack pack gjærpakke trenger man å lage starter på en sånn?

Hei eg har kjøpt meg noen wyeast smack pack gjærpakker som eg skal ha oppi en hoegarden klone.

Trenger man å lage starter til disse ? eller holder det å løse dei ut dagen før brygging og la dei stå i rom tempratur til man skal brygge.

Deretter helle dei forsiktig over brygget når det har nådd rett tempratur.

Eg tenkte å lage denne hoegaarden klonen her

http://www.homebrewtalk.com/f71/hoegaarden-witbier-clone-pierre-celis-white-133873/
men eg tenkte å ha havregryn oppi istede for ris skall dette går vel bra?  vanlig havregryn man får på butikkane

evt hvor mye havregryn bør man ha på en 25 liter

Og er det noen som har noen tips når eg skal lage denne hooegarden , tok å bestilte ris skall alikavel for å få den lik etter oppskrifta.

Noen tips angående gjæretemp og sånt?

angående gjærtemp så står det 20 grader i den oppskriften din.

Primary Fermentation (# of Days & Temp): 7d/68F
Secondary Fermentation (# of Days & Temp): 14d/68F

geggen skrev:
men eg tenkte å ha havregryn oppi istede for ris skall dette går vel bra?  vanlig havregryn man får på butikkane
Havregryn og risskall har vidt forskjellig virkemåte og funksjon i et brygg. Risskall brukes kun for å unngå såkalt "stuck mash", som vil si at mesken blir så deigete og grøtete at vannet ikke renner skikkelig gjennom. Risskallene påvirker ikke øllet for øvrig. Havregryn derimot, brukes som en smakssettende komponent, som også påvirker øllets munnfølelse. "Stuck mash"-messig har havregrynene stikk motsatt effekt av risskallene, og vil gi en mer deigete og grøtete mesk. Havregryn er altså ingen erstatning for risskall.

Brygger man etter BIAB-metoden er "stuck mash" et mindre problem, og det kan godt hende det går bra uten risskallene. Men det er jo greit å være på den sikre siden.  ;)

kan noen hjelpe meg litt med å tyde dette meske sjemaet :)

Mash Schedule
-------------

Mash Name: Simple Two Step

Total Grain Lbs: 9.00
Total Water Qts: 7.50 - Before Additional Infusions
Total Water Gal: 1.88 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass: 0.00
Grain Temp: 60.00 F

Step Rest Start Stop Heat Infuse Infuse Infuse
Step Name Time Time Temp Temp Type Temp Amount Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Protein Step 0 15 124 120 Infuse 139 7.50 0.83
Sachrification Ste 0 45 158 152 Infuse 210 6.80 1.59

Total Water Qts: 14.30 - After Additional Infusions
Total Water Gal: 3.57 - After Additional Infusions
Total Mash Volume Gal: 4.29 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Fahrenheit.
All infusion amounts are in Quarts.
All infusion ratios are Quarts/Lbs.

geggen skrev:
ifølge her så slipper man å lage starter på sånne pakker  http://www.wyeastlab.com/hb_productdetail.cfm?ProductID=16

men er sikkert en stor fordel å lage starter ja:)

Du trenger starter

geggen skrev:
kan noen hjelpe meg litt med å tyde dette meske sjemaet :)
Dette er et infusjonsmeskeskjema. Infusjonsmesking betyr at man justerer temperaturen ved å tilsette mer vann, hvor volum og temperatur er utregnet for å gi riktig temperatur etter tilsetting. Skjemaet har starttemperatur og sluttemperatur for hvert steg, men varmetapet forskjellen mellom dem representerer vil være utstyrsavhengig. Det er kanskje lettere å forstå skjemaet hvis det settes opp slik:

Step NameStep[br]TimeRest[br]TimeStart[br]TempStop[br]TempHeat[br]TypeInfuse[br]TempInfuse[br]AmountInfuse[br]Ratio
Protein step015124120Infuse1397.500.83
Saccharification step045158152Infuse2106.801.59

Skjemaet sier at du skal ha en proteinpause på 15 minutter. Hvis du tror du klarer å holde en konstant temperatur kan du nok trygt ta gjennomsnittet av de to temperaturene, som gir deg nøyaktig 50 grader Celsius. Deretter skal du ha en forsukringspause, som er den vanlige "hovedmeskingen" hvor amylasen omgjør stivelse til sukker, på 45 minutter. Gjennomsnittstemperaturen i dette steget er ca 68 grader Celsius. Dette er i grunn all informasjonen du trenger.

Skal du ha en mer nøyaktig tolkning av skjemaet, sier første linje at du skal tilsette 7,5 quarts med vann på 139 grader Fahrenheit til maltet (som over var oppgitt å holde 60 grader Fahrenheit), slik at du ender med en temperatur på 124 F, og en mesketykkelse på 0.83 quarts med vann per lb malt. Det ustyrsspesifikke varmetapet gjør at temperaturen synker til 120 grader i løpet av de 15 minuttene dette skal stå. Deretter skal du tilsette 6.8 quarts med vann på 210 F, slik at du ender på en temperatur på 158 F og en mesketykkelse på 1.59. Dette skal stå i 45 minutter, hvor varmetapet gjør at du ender på 152 F.

Rutof skrev:
geggen skrev:
ifølge her så slipper man å lage starter på sånne pakker  http://www.wyeastlab.com/hb_productdetail.cfm?ProductID=16

Du trenger starter

Såg fleire videoer ang gjærstarter på youtube, og mange av dei brukte nettopp smackpacks.

SølveB skrev:
Rutof skrev:
geggen skrev:

Du trenger starter

Såg fleire videoer ang gjærstarter på youtube, og mange av dei brukte nettopp smackpacks.

Det er ikke noe starter i smackpack. Bare næring som gjør at pakken blåser seg opp. Så vist du skal ha en frisk gjær og nok gjær trenger du en starter. Bruk. Mrmalty.

Det er ikke noen fasit på om du trenger starter på disse pakkene. Det er jo bare snakk om hvor mange pakker en trenger.
Smackpacken inneholder litt vørter og gjærnæring slik at det egentlig blir som en ministarter. Men det er så lite vørter at den ikke greier å oppformere seg. Meningen er nok å klargjøre gjæren slik at den er mere klar for oppgaven den skal gjøre. Så den vil nok komme seg raskere igang med gjæringen grunnet dette.
For mengde gjær må du fremdeles bruke Mr.Malty, der legger du inn OG, Mengde vørter og alder på gjær. Da får du opp hvor mange pakker du skal bruke.
Deretter må du vurdere om du f.eks skal bruke to pakker med ferdig gjær eller du kan bruke en pakke som er oppformert med en tradisjonell starter.
Så lenge antall gjærceller er korrekt og Smackpacken har aktivisert gjæren skal du ikke merke noen forskjell på disse metodene.
Poenget her er jo økonomi. Lager du en lagerøl og trenger 10 pakker så koster dette en del, men så koster jo også magnetrører og kolbe noe og spraymalten er jo ikke gratis heller.

kan det stemme att eg trenger 4.6 pakker med flytende gjær uten starter på 25 liter da hvis eg bruker den kalkulatoren, syns det var jekla mye egentlig.
Så trenger eg 2 pakker hvis eg lager en starter

nei når eg ser den kalkulatoren der sjønner eg att man må begynne å lage starter ja. Når man skal lage starter ved risting skal man bare riste i begynnelsen på starteren da eller skal man gå og riste på flasken hele tiden under gjærings prosessen?    og eg leser att den bør stå kaldt ett døgn etter gjæring for å bunnfelle gjæren, deretter helle av overskudds ølet. Så kan man ta litt vørter fra ølet man har brygget og helle oppi starteren for å riste rundt gjæren og få igang starteren før man heller den ferdige stareteren over i ølet man skal gjære.

den malt ekstrakten man får kjøpe på europris er vel bra til en starter?  eller anbefaler man spesielle malt ekstrakter til en starter? :)

Du kan riste fletta av dunken hver gang du går forbi den, det er slik jeg gjør det. Det de har på europris er ikke ren DME, men en blanding av DME og dextrose, enkle karbohydrater er visst ikke heldig å bruke i startere da gjæra etter sigende kan miste evnen til å bryte ned maltsukker. Bruk gjerne moss maltextrakt fra matbutikken.

Godt oksydert øl etter utgjæret starter heller du galant i vasken, det er ikke noe å samle på. Du trenger ikke starte den opp igjen med en ny skvett vørter før du har den i gjæringskaret, men du kan.

Tilbake
Topp