skylling av desinfisert utstyr og bakterier

petes

Hei alle bryggere.

Jeg er ikke så veldig erfaren brygger, men har brygget noen ekstraktbrygg før med et godt resultat (i henhold til mine normer).

Har finlest www.howtobrew.com og de opplyser at man må desinfisere alt utstyr i hele prosessen. Det normale er jo å skylle bort midlene man bruker for å desinfiserer, og vannet man bruker må da være kokt, sier de. Jeg har av praktiske årsaker bare desinfisert gjæringsbøtta og flasker for ferdig produkt og brukt dusjen til å skylle bort uønskede desinfiseringsstoffer.
Nå bor jeg i Oslo og vi har hatt en omgang med parasitter osv i vannet. Bakterie innholdet i all vann er vel som normalt tilstede, men mengder og hvor mye de påvirker et ferdig ølprodukt vet jeg ikke.
Men dette har fått meg til å tenke på bakterieinnholdet i spring vannet. Jeg er selv så heldig at jeg får vann fra et av de to vannverkene i Oslo som har UV filter, men kvaliteten på rørene fra vannverket til meg kan jo gi meg mange bakterier allikevel.

Hvilke løsning bruker dere andre her i formumet for å skylle bort desinfiseringsstoffer? Koker dere vannet? evt har dere installert filterstasjoner på vannintaket til boligen deres?

Ser forresten også på en nettside at et vannfilter som renser bort alt av bakterier ikke koster allverdens heller, http://www.aun.as/node/347#filterstasjoner tatt i betraktning at man får et vann som er uten bakterier, lukt, smak og parasitter.

Hei,

Jeg bruker One Step cleanser som ikke trengs å skylles vekk og StarSan, dette er desinfiksjonsmidler som ikke trengs å skylles vekk. Du finner mer info på denne tråden:

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=424.0

Å skylle vekk f.eks klor med vann er greit, men det er mye bedre å velge midler som du ikke trenger å skylle bort.

Richard

Vi bruker også StarSan men skyller det bort etterpå. Husker ikke så på sparken hvilken StarSan vi bruker egentlig. Kanskje Espen vet det, det står hjemme hos ham. Ellers så tror jeg at det er helt greit å bruke springvann, det er stortsett rent nok.

Eduard skrev:
Vi bruker også StarSan men skyller det bort etterpå. Husker ikke så på sparken hvilken StarSan vi bruker egentlig. Kanskje Espen vet det, det står hjemme hos ham. Ellers så tror jeg at det er helt greit å bruke springvann, det er stortsett rent nok.

Jeg har brukt star-san ganske lenge nå ute å skylle det bort, tror ikke man trenger å gjøre det egentlig  ???. Jeg har alltid trodd det var renere enn skyllevannet?
Tror det er fosforsyre som er virkemiddelet i Star-san.

Da tror jeg at vi har den alkaliske varianten, som er nokså annerledes. Men men, skal se på forpakningen ved neste anledning. Nå skal jeg på fest og smake noen engelske ales som jeg har kjøpt på butikken ved Collosseum (Centra eller noe sånt heter butikken).

Jeg bor på landsbygda og har egen brønn så jeg slipper å tenke på skumle ting i vannet. Jeg kan tilføye at jeg bruker kaustisk soda til rengjøring/desinfisering. To fluer i et smekk. Men det med Starsan som ikke behøver å skylles vekk hadde jeg ikke hørt om før. Kan man få kjøpt det i norge og i såfall hvor?

Du får nok ikke kjøpt starsan i Norge men du får Sterkrens fra Petit. Det er samme type syre,men ikke helt samme produkt. Jeg har brukt begge med godt resultat, men liker Starsan best. Den største synlige forskjellen er at Starsan skummer, greit når man vasker, men ikke så greit om man sirkulasjonsrenser med pumpe som lett kaviterer.
Fosforsyre beregnet for næringsmidler finnes bland annet i Cola.

Interessant å følge med på denne diskusjonen.  Jeg har brukt stoutrens fra Petit eller krystallsoda til vasking og sterkrens (fosforsyre) til desinfisering.  Har alltid skylt etterpå med kokt vann, og tenkt at jeg ikke ville ha den syren i ølet.  Gikk tidlig vekk fra klorholdoge midler siden det krever så mye skylling. 

Har noen av dere erfaringer med Iodophor?  Har kjøprt 1 flaske fra Danmark men ikke begynt å bruke det ennå.  Det ses at det desifiserer med kort kontakttid og ikke trenger skylling.

mvh trygve

Iodophor er noe av det drøyeste middelet du kan få. Det er billig, drøyt og raskt i bruk(2min). Du trenger ikke skylle bort iodophor heller. Det kan farge plast og tre.
Richard har brukt mye Iodophor så han kan si mer om dette.

Om du blander fosforsyre riktig skal du ikke trenge å skylle det bort, jeg har aldri gjort det. Har tenkt som så at den nøytraliseres når jeg fyller opp med øl. Mulig jeg senker ph i brygget mikroskopisk,men har aldri hatt noe usmak pga dette.

Du drikker fosforsyre hver gang du tar deg en Pepsi  :godtoel:

Jeg har brukt Iodophor en del på å desinfisere gjæringsbøttene og utstyr som corneliusfat. Fungerer veldig bra, men misfarger en del materialer og da særlig plast. Har aldri skyllt vekk verken Iodophor, OneStep eller StarSan. Å skylle vekk er etter min mening risikabelt.. det er jo desinfisert når du har i iodophor, starSan og OneStep, når du skyller med vann er det ikke desinfisert lenger.

OneStep er unikt fordi det også har en svak vaskeeffekt, noe som jeg liker for å være 100% sikker.

Har smakt på vaskevannet til OneStep (etter noen timer), og det smaker vann.

Richard

Er det noen som vet hvor mye vann det man skal bruke for å skylle flasker med dersom man skal fjerne en vaskemiddel som inneholder klorin? Sist jeg tappet på flasker brukte jeg en klorin basert vaskemiddel fra Vinogbar, og skylte flaskene med litt i grann kokende vann i hver flaske etterpå. Etter en uke har det skjedd lite i flaskene og lurer derfor på om klorin kan ha gjort noe med den sekondære gjæringen. Noen som har hatt lignende erfaring med dette?

Tilbake
Topp