@Finn Berger skummer. Har det vel fra Kinn, og mener jeg har lest at han kaller det «skit-skummet». Så nå de siste 3-4 bryggene har jeg også fjernet skummet. Usikker på effekten, men ingenting som tyder på at det har blitt dårligere i hvertfall.
Takk for oppklaring.Nei,nei,nei. Dette er sammenblanding og feil.
Har akkurat spilt spillet "Ryktet går" som går ut på hvor fort et ord får endret betydning når noen skal tegne ordet og neste man skal gjette hvilket ord som er tegnet. Blir mye rart av det.
Skitskummet med referanse til Kinn bryggeri handler om topphøsting av gjær, der man skummer av etter 1 døgn og dette kaster man fordi det inneholder protein- og humle-rester. Så topphøster man ren gjær noen dager etter dette.
Men dette har ikke noe med å skumme av hot break under kok. Det er noe helt annet.
Nå gjør nok @Finn Berger begge deler, skummer av hot break under kok og fjerner skitskummet etter 1 døgn ut i gjæringen.
Men det er altså ikke det samme.
Skitskum er ikke et begrep som hører til å skumme av under koking.
Mente ikke å være streng altså. Måtte bare ta sammenblandingen/misforståelsen ved roten med en gang.Takk for oppklaring.
Vi og skummer av. Får reinere vørter , meiner vi.
Og smaker ein på skummet er det ikkje noke ein treng å ha med videre
Sent from my iPhone using Tapatalk
Der var det ikke mye fribord!
Var det ikke en gammalkar som kalte hotbreaken for "hodeverken"?
Var det ikke en gammalkar som kalte hotbreaken for "hodeverken"?
Jeg vil ja det med. Smak på det.
Jeg tror ikke du skal regne med at det bidrar med de smakene du kjenner når du skummer det. Helt enig i at det ikke er så ille - men antakelig er den gode smaken i skummet rett og slett smaken av vørteren. Det er vel reaksjoner av ymse mystisk slag stoffene i skummet inngår i seinere - under gjæringen - som skaper trøbbel. (Jeg er ikke kjemiker eller biolog, og skal ikke late som om jeg vet så mye om hvilke reaksjoner, men jeg må jo stole på det fagfolk sier.)