Hei
Har i de siste månedene blitt smittet av interessen for ølbrygging som herjer landet for tiden. Har lest gjennom "Moderene Hjemmebrygging" som jeg fikk anbefalt av en kollega, og har fått en generell idè om hvordan ting fungerer. Har ikke kjøpt inn noe særlig av utstyr ennå, og kommer til å gjøre det så enkelt som mulig helt i starten, og heller utvide etter hvert. Som lærling i ROV-faget, skolegang på automasjon bak meg og litt kunnskap og interesse for Arduino, så jeg fort muligheten for at dette kunne bli et spennende prosjekt. Er altså fortsatt i planleggingsfasen, og har laget en skisse over hvordan jeg har tenkt at dette skal fungere. Tenker at dette anlegget skal holde til 25L ferdig produkt med litt marginer. Som sakt så har jeg ikke brygget øl enda, og kunne tenke meg tilbakemeldinger fra dere med litt erfaring før jeg setter i gang bygget mitt. Vil gjenta at jeg kommer til å begynne mye enklere en dette.
Her er skissen jeg har laget
Litt forklaring til skissen:
:jaha:
Spørsmål:
På forhånd takk for hjelpen :skitbra:
Har i de siste månedene blitt smittet av interessen for ølbrygging som herjer landet for tiden. Har lest gjennom "Moderene Hjemmebrygging" som jeg fikk anbefalt av en kollega, og har fått en generell idè om hvordan ting fungerer. Har ikke kjøpt inn noe særlig av utstyr ennå, og kommer til å gjøre det så enkelt som mulig helt i starten, og heller utvide etter hvert. Som lærling i ROV-faget, skolegang på automasjon bak meg og litt kunnskap og interesse for Arduino, så jeg fort muligheten for at dette kunne bli et spennende prosjekt. Er altså fortsatt i planleggingsfasen, og har laget en skisse over hvordan jeg har tenkt at dette skal fungere. Tenker at dette anlegget skal holde til 25L ferdig produkt med litt marginer. Som sakt så har jeg ikke brygget øl enda, og kunne tenke meg tilbakemeldinger fra dere med litt erfaring før jeg setter i gang bygget mitt. Vil gjenta at jeg kommer til å begynne mye enklere en dette.
Her er skissen jeg har laget
Litt forklaring til skissen:
- Varmtvannet skal sirkulere ut og inn av varmtvannstanken for å få en jevn temp. og få en mer nøyaktig måling av vannet som kommer ut av tanken. PID regulator brukes her.
- Ventilene merket med Servo er vanlige kuleventiler som skal styres av en servomotor e.l., en billig måte å regulere gjennomstrømning. Når det kommer til avstandssensorene har jeg tenkt at når vørteren pumpes over i kokekaret, skal avstandssensoren i kokekaret regne ut hvor mye vørter som kommer inn pr sek eller min, og regulerer servo ventil nr 2. Avstandssensoren i meskekaret og servo ventil nr 1 skal sørge for at skyllevannet renner like fort inn som vørteren renner ut, altså holde et jevnt nivå i tanken.
- Vørteren skal resirkuleres litt før den tappes over i kokekaret
- Mainfolder til skyllevann inn og vørter ut. Kobberrør som er sagd snitt i som forklart i Moderene Hjemmebrygging
:jaha:
Spørsmål:
- Kan kobberrør brukes under hele prosessen uten noen fare for at ølet blir dårlig? Tenker da på om kobber kan inneholde "giftige stoffer"
- Til meskekar tenker jeg å bruke en kjøleboks, mest sansynlig av merket Igloo. Er det behov for varmeelement inni kjøleboksen, eller klarer den å holde temperaturen oppe?
- Kunne tenkt meg å bruke fleksible slanger der det er mulig, men ser at mange f.eks PVC slanger ikke tåler mer enn 60-65*C. Finnes det noe som tåler opp til 75*C, eller går det ann å skyve grensene litt på PVC slanger?
- Er det noe spessielt jeg må tenke på ved valg av pumper med tanke på at den ikke skal skade vørteren? Funker denne? http://www.ebay.com/itm/New-High-Quality-DC-12V-Magnetic-Electric-Centrifugal-Water-Pump-Hotsell-DZ88-/370888328803?pt=BI_Pumps&hash=item565aaac663
På forhånd takk for hjelpen :skitbra: