Skifte farge på stout

Brygget noe som skulle bli en RIS, som ble mørkebrun, jeg vil veldig gjerne at denne skal være svart som natta. Tenker å kjøre en runde i en liten kjele og lage kanskje 1 til 2 liter som jeg kan blande i brygget før det skal flaskes. Er det noen som har en pekepinn for meg på hvordan jeg går frem? Hvor mye evt. svart eller annen mørk malt jeg trenger for så og så mye vann etc. fargen er kanskje rundt 40 EBC idag, ikke særlig mørkere iallfall :) veldig intressert i å få denne ordentlig mørk!

Kommer litt an på hvor stor batchen er, men du kan vel alltids trekke roasted barley i litt vann som du senere bruker til å koke opp sukkerlake i. Gitt at du har meske/humlepose naturligvis. Bruker du for mye vann vil ølen bli litt utvannet, men holder du deg under en liter vil du ikke miste så mange gravitypoints.

kjørte en blanding av svartmalt, RB og sjokolade, lot 2L kaldtrekke over natta med 225g totalt av malt. Spadde så 6dl av denne blandingen over i 25L RIS, ble svart og fin den :)

Carafa II Spesial er maltet som gir mest ”bang for the bucks”, dvs. mest svartfarge med minst smak. Dette maltet er skreddersydd for schwarzbier, så det gir minimalt med ristet smak. Men man bør enten kald-steepe eller finknuse og ha i ved mashout. Brukte det nettopp i en Black IPA.

C
Brygget noe som skulle bli en RIS, som ble mørkebrun, jeg vil veldig gjerne at denne skal være svart som natta. Tenker å kjøre en runde i en liten kjele og lage kanskje 1 til 2 liter som jeg kan blande i brygget før det skal flaskes. Er det noen som har en pekepinn for meg på hvordan jeg går frem? Hvor mye evt. svart eller annen mørk malt jeg trenger for så og så mye vann etc. fargen er kanskje rundt 40 EBC idag, ikke særlig mørkere iallfall :) veldig intressert i å få denne ordentlig mørk!
Carafa II Spesial kan kald-steepes og has i gjæringsbøtta. Det må selvsagt pasteuriseres før du slenger det oppi. Ristet malt er ikke befengt med så mye villgjær, men det er uansett en god regel å varme det til 75 - 80 grader.

men hva er da poenget med sortfargen,
jeg mener om det ikke merkes på smaken?
bare gimmick

Kall det hva du vil, men slik er typedefinisjonene. Sort IPA med masse svartmalt smaker som velhumlet Porter. Sjoko, crystal og ristede smaker dreper humle ganske effektivt.

Jeg svarer vel egentlig på mitt eget spørsmål
vil jeg ha (D)IPA drikker jeg det og hvis jeg vil ha RIS tar jeg det
Sort IPA har jeg sjeldent lyst på for tia

Alle sansene jobber sammen for å gi et inntrykk. At du får mørkere farge uten å tilsette mer ristet smak (eller særlig smak av noen sort) gjør det ikke til en gimmick. Jeg opplever det som skuffende om øl er for lyse i fargen i forhold til forventningene, det stjeler rett og slett fra min oppfatning av fylde og maltsmak. Et godt eksempel er Kinn sin dubbel. Kjempegodt øl, men fargen er såpass lys for stilen at det kødder det litt til for meg.

Nå er det vel bevisst at fargen på mat og drikke påvirker hvordan vi smaker det vi putte i munnen. Likeså er det beviset at musikk påvirker smaksopplevelsen.

Sent from my D6603 using Tapatalk

Alle sansene jobber sammen for å gi et inntrykk. At du får mørkere farge uten å tilsette mer ristet smak (eller særlig smak av noen sort) gjør det ikke til en gimmick. Jeg opplever det som skuffende om øl er for lyse i fargen i forhold til forventningene, det stjeler rett og slett fra min oppfatning av fylde og maltsmak. Et godt eksempel er Kinn sin dubbel. Kjempegodt øl, men fargen er såpass lys for stilen at det kødder det litt til for meg.
Interessant observasjon.

Da BIPA ble definert for noen år siden, var BYO med og refererte fra et symposium der Cascadian Dark Ale (daværende navn) ble diskutert: ”It was agreed that one of the key characteristics of this style was that the dark malts are so subdued that, if you closed your eyes during a sip, you would not suspect that the beer was black.”

Jeg brukte maltsammensetningen i schwarzbieroppskriften i Brewing Classic Styles, s-05 og en moderat IPA-humling. Det ble veldig godt - og noe eget. Men det er nok ikke black IPA; det er for mye mørk smak her, tross alt.

23 liter
Preboil gravity 1.045
OG 1.062
Meske på 68 i 60 m (+ 71 grader i 60)
Batch sparge
Koke i 90
2.8 kg lys münchnermalt
2 kg pilsnermalt
170 gr Crystal 120
170 gr Dark Chocolate malt
100 gr Carafa Special III
100 gr Roasted Barley

20 gr Simcoe v 60
10 gr Simcoe v 15
25 gr Athanum v 15
25 gr Athanum v 10
25 gr Athanum v 0
Tørrhumle 25 gr Athanum + 13 gr Simcoe
IBU 48
Saflager s-05

Jeg brukte maltsammensetningen i schwarzbieroppskriften i Brewing Classic Styles, s-05 og en moderat IPA-humling. Det ble veldig godt - og noe eget. Men det er nok ikke black IPA; det er for mye mørk smak her, tross alt.

23 liter
Preboil gravity 1.045
OG 1.062
Meske på 68 i 60 m (+ 71 grader i 60)
Batch sparge
Koke i 90
2.8 kg lys münchnermalt
2 kg pilsnermalt
170 gr Crystal 120
170 gr Dark Chocolate malt
100 gr Carafa Special III
100 gr Roasted Barley

20 gr Simcoe v 60
10 gr Simcoe v 15
25 gr Athanum v 15
25 gr Athanum v 10
25 gr Athanum v 0
Tørrhumle 25 gr Athanum + 13 gr Simcoe
IBU 48
Saflager s-05
Jeg skal brygge schwarzbier om et par uker. 540 gram mørkt malt hørtes mye ut. Var det ihht. oppskriften? Hadde tenkt å gå for bare Carafa Special. Dette er hva bjcp sier om ingredienser:
”German Munich malt and/or Pilsner malts for the base, supplemented by a judicious use of roasted malts (such as Carafa types) for the dark color and subtle roast flavors. Huskless dark roasted malts can add roast flavors without burnt flavors. German hop varieties and clean German lager yeasts are traditional.”

BCS har to oppskrifter, og den jeg brukte, var den med mest mørk malt av de to. Så om du tenker på noe i retning av Köstritzer - som jo ikke smaker stort - er det nok den andre du skal velge (jeg har den ikke her nå). Men du får et forbausende lett øl med den oppskriften jeg brukte. Jeg tilsatte dessuten den mørke malten ved vorlauf, og dermed blir smaken en del rundere enn om du lar den være med i meskeprosessen fra starten av.

Jeg tømte forresten den siste flaska i går:) - og skal helt sikkert brygge dette ølet om igjen snart.

Ja, jeg tenkte å tilsette brorparten under sirkulering rett før skylling. Mulig jeg lar 1/3 være med hele veien.

Tilbake
Topp