Skalering av oppskrift for å redusere vørterstyrke

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Har ei oppskrift på eit øl eg kan tenke meg å brygge. Ulempen er at ølet er på 8 % medan eg kunne tenke meg å hamne på 5,6 - 6 %. Eg veit det blir tilrådd å berre auke basemalten når ein skal heve OG, men er urolig for å gjere tilsvarande for å redusere OG. Brygget har 31 % spesialmalt (brun, krystall, rista, røykt, sjokolade) no og med ei nedskalering av basemalten nærmer andelen spesialmalt seg 40 % av samla maltmengde. Kva ville du gjort?

I min enkle verden skalerer jeg all malt basert på prosent; både opp og ned. Mens jeg med humle er litt rausere (oppad) når jeg tar utgangspunkt i storoppskrifter.

Men det er vel en vesentlig forskjell på det og balansere en øl på 8% og 5/6%. Vil tro du kommer best ut av det med å være mindre raus med spesialmalten på "lightversjonen" kontra orginalen; uten at jeg vet hvilket øl det er snakk om. Mer spesialmalt gir høyere FG, som igjen kan gi litt mye sødme om ølet blir for svakt? Tror kanskje du bør vente til de som kan det gir et svar...... :roedme:

Har tidlegare redusert prosentvis, men liten erfaring, og ingen erfaring med så stor reduksjon.
Ølet er forøvrig Black Ball Porter av To Øl, DK.

Håper at fleire har synspunkt.

Bumper denne da jeg ikke fant noe godt svar på spørsmålet noe annet sted.

I tillegg:
Jeg har hatt lavt utbytte på et av mine bryggeoppsett (ca 65%) og finner ofte oppskrifter med høyt utbytte (>80%)
Bør jeg da kun gjøre justering på basemalt (for å treffe på OG) for mitt system? Eller bør jeg skalerer alt?

Har du beersmith ville jeg forsøkt å kun skalere basismalt og se om fargen endrer seg. Om den gjør det ville jeg justert spesialmalten slik at fargen blir noenlunde lik.

Godt forslag! Bruker ikke Beersmith, men kan sjekke i Beercalc. Selv om det er fint når fargen stemmer, så er det "smaksutbyttet" jeg lurer mest på. Jeg følte selv at spesialmalten skinte mer gjennom når jeg brygget med 65% utbytte kontra 80%, så jeg ble usikker på skaleringen!

Ja det med maltfylden er et vanskelig i sammenheng med skalering. Men siden spesialmalt er varmebehaldlet mer gjetter jeg på at effektiviteten for spesialmalt alene er høyere. Dette fordi at søtstoff er krystallisert og lettere å dra ut. I teorien da så bruker du like mye spesialmalt på 65% effektivitet som på 80% da begge gir likt resultat fra spesialmalten, men nå spekulerer jeg. Hadde vært artig med innspill. Ser bla at mange ekstraktbryggere sper på med vørter fra spesialmalt som de mesker i bare 15 minutter.

Tilbake
Topp