Skal brygge Wit på ekstrakt, hjelp med gjæring.

Pedersen

Norbrygg-medlem
Hei.
Har satt meg 2 dunker med noe nybegynner øl som står å koser seg, men så fant jeg en oppskrift på Wit laget med spraymalt her inne. Etter oppskrifta skal dette bli ett ferdig volum på 22,5l med en O.G på 1050. Har bestilt ingredienser og 2 pakker med Wyeast 3944.
Nybegynnerspørsmålet mitt er da angående gjær, må jeg lage starter eller kan jeg bare tilsette gjær rett i dunken? Har lest boka moderne hjemmebrygging og beskrivelsen om gjærstarter der, kan jeg gjøre det på den måten?
Med starter holder det med en pakke gjær ikke sant? Men hvis man skal gamble med å helle den rett i dunken må man kanskje ha 2 pakker?

Har fiska meg iPhone app med den ja, men er noen spørsmål der å :jaha: den datoen er det datoen som er på gjæra? Og viability %, hva er det og hvordan finne ut hva den skal være?

Ja, det er produksjonsdato for gjæren som skal inn der.

Viability er hvor mange prosent av gjørcellene som er i live. Om du har produksjonsdato skal du ikke trenge denne.

Okei, takk for hjelpa, da blir det vel noe fart i bøtta får vi håpe :skitbra: har lest litt om denne gjærtypen å har skjønt at den er litt hissig så det lønner seg å ha slange i dunk med vann istedenfor vanlig gjærlås? Noen som har erfaringer med det?

Vi bruker blow-off tube når vi brygger Wit. Funker fint. Bare pass på å ha slangen så kort som praktisk mulig og bruk så tykk slange som mulig. Gjæra som blåses ut er tykk og seig og kan tette en slange som er feil dimensjonert.

Okei, takk for svar :skitbra: da får jeg ordne meg en blow-off. Fikk gjæra mi i dag å tasten inn på mrmalty, da fikk jeg opp en pakke på 3,03 liter med simple starter, regner med at det er den guiden som er i moderne hjemmebrygging? Koke opp vann med 1dl ekstrakt pr liter vann å kjøle til 20c, riste inn oksygen å tilsette gjær, vente ca ett døgn.
Eller er det ett bedre alternativ for den uten magnetrører?

Du er på rett spor  :)
Men du kan også gjere andre val for å redusere bruken av flytande gjær. Om du t.d. vel intermittent shaking, må du riste på starteren så ofte du kan / gidd.

Eit anna tips, for å sikre at du har nok gjær, er å velge fermentation type hybrid slik som Torvald har anbefalt. Eg vil tru at dette valet grunnar seg i at det visstnok ikkje er så farleg om det blir for mykje gjær, men at for lite gjær ikkje vil gjere ølet godt med tanke på ein sunn gjæringsprosess, grad av utgjæring m.m. Det skal visst svært mykje til å få for mykje gjær.

Beant skrev:
Vi bruker blow-off tube når vi brygger Wit. Funker fint. Bare pass på å ha slangen så kort som praktisk mulig og bruk så tykk slange som mulig. Gjæra som blåses ut er tykk og seig og kan tette en slange som er feil dimensjonert.

Har lagd starter på WLP400, og setter bryggselv's belgiske wit på tirsdag. Bør man generelt ha blow-off når man brygger wit? er "overskumming" et vanlig problem med wit'en?

Det er ikke noen regel om at man må ha blow-off tube. Våre erfaringer tilsier at vi bruker det  ;D Med den fyllingsgraden vi bruker i gjæringsbøttene samt gjærmengde og temperatur så skummer det over...hver gang...

TROR at dersom du holder deg under 20L i ei 30L gjæringsbøtte kan føle deg trygg, men ingen garanti  :biersmile:

Tilbake
Topp