Sile ut det fineste "melet" før mesking

Vil man merke et betydelig tap i effektivitet om man siler all maltet for å fjerne dette fine melet som man ender opp med etter å ha malt kornet?

Lurer på om ølet vil bli klarere av å redusere mengden mel i mesken?

Tror ikke det vil bety mye. "Melet" du snakker om bruker å legge seg på toppen av mesken i mitt tilfelle iallefall. Ikke sikt maltet, nei.

Er dette melet rent mel? Inneholder det stivelse? Har faktisk aldri lagt merke til noe mel bortsett fra i starten av mesken.

Ok takker for svar, da skal jeg la være å sile malten.

Det "melet" jeg tenker på samler seg ofte i punnen av bøtta med malt vi får malt opp på bryggesjappa. Dvs når vi heller maltet oppi mesken så ser jeg siste prosenten inneholder mye støv/mel.

Det blir endel mel hos meg, både når jeg kverner selv og får bryggebutikken til å gjøre det. Vurderer å fjerne en del av det når det brukes i speidelen. Det kan vel bidra til tett mesk vil jeg tro?
Noen som har erfaringer med dette?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Jogeir skrev:
Det blir endel mel hos meg, både når jeg kverner selv og får bryggebutikken til å gjøre det. Vurderer å fjerne en del av det når det brukes i speidelen. Det kan vel bidra til tett mesk vil jeg tro?
Noen som har erfaringer med dette?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Ja, jeg har faktisk erfaring med dette. Et par kompiser og jeg har Beer Brew 30 sammen og denne gir tett mesk og tetter sirkulasjonspumpa om vi ikke siler kornet.

Men dette var ikke grunnen til at jeg startet denne tråden dog. Tenkte at siden man gjøre "varlauf" eller hvordan det skrives, altså tappe noen liter ut av kjøleboksen og heller på toppen for å fjerne uklarheter, så kunne det være at det kunne være et poeng å fjerne dette melet før meskeprosessen i det hele tatt startet. Jeg tok åpenbart feil  :bank2:

Men, går denne sirkulasjonspumpa tett i begynnelsen eller senere?

Har som sagt aldri lagt merke til at det er en issue på mine to oppsett. -Eneste gangen jeg har vært borti det er sist gang da jeg tappet ut en prøve  etter to min for å måle Ph og for iodintest, og da sølte jeg og det ble hvitt overalt, men etter en tid så var det ikke spor etter dette melet.

Miguel skrev:
Inneholder ikke dette melet stivelse og proteiner?

Jo skulle tro det, med mindre man maler skallet til mel. Ren stivelse som blir maltsukker. Lager ikke vørter av skall så jeg vil tro en slik sikting vil gå ut over effektiviteten og at melet greit og raskt konverteres til sukkerarter.

mvh

Bårdd

Bårdd skrev:
Miguel skrev:
Inneholder ikke dette melet stivelse og proteiner?

Jo skulle tro det, med mindre man maler skallet til mel. Ren stivelse som blir maltsukker. Lager ikke vørter av skall så jeg vil tro en slik sikting vil gå ut over effektiviteten og at melet greit og raskt konverteres til sukkerarter.

mvh

Bårdd

Det er min rocketscience-teori og. Siden jeg ikke har sett spor av det etter noen få minutter tipper jeg mestaparten er vannløslig.

Dette "melet" er jo faktisk nettopp kjernen i kornet/malten, som igjen er DET som ender opp som maltsukker, så å sikte ut det må jo uten tvil senke effektiviteten voldsomt.

Tilbake
Topp