Sile i sekundærkar

Er en skikkelig fersking som har panikk for å gjøre noe galt i bryggeprossesen.
Skal flaske julealen til uka. Planen er å stikke om til et sekundærkar der sukkerlaken ligger og venter.
Men for å få minst mulig grums, går det an å sile vørteren fra primærkaret? Eller vil faren for å få for mye oksygen i vørteren bli for stor?

Spm 2 mens jeg er i gang:
Primærkaret inneholder 26 liter. Noen liter av dette er det som ligger i bunnen som grums og gjærkake. Skal jeg regne sukker for 26 liter til flasking, eller trekke fra mengden med gjær/grums?

Som sagt ny i faget, og ønsker å lære fortest mulig. For dette er latterlig moro å holde på med. Så dere får ha meg unnskyldt om spørsmålene blir for dumme. Håper noen har svar å gi. :ilike:

Ikke sil fra primærkaret. Det et minimalt med grums som blir med over uansett.

Jeg pleier trekke fra litt avhengig av hvor mye grums som er i karet.

En ting til; ikke la sukkerlaken ligge å vente i karet. Ha den oppi når du har fått litt øl oppi sekundærkaret. Da blander den seg bedre.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Der har jeg lest motsatt, Andersrene.

Du skal ha sukkerlaken i først og så ølet, nettopp for å få den blandet best mulig. Har du sukkerlaken i til slutt må du røre masse for å blande og det er ikke bra. Sukkeret i først gir best blanding.

Spesielt ved tykk sukkerlake kan den lett sette seg fast på bunnen hvis det er for lite væske i karet.

Det er vel rimelig vanlig å helle i sukkerlaken når man har tappet ca halvparten av ølet i omstikkingskaret. Det er også vanlig å la heverten sirkulere ølet rundti en liten vortex (uten å plaske) slik at det blander seg godt.

Jeg må si meg enig med Anders her. Jeg tapper over ca 5 liter før jeg tilsetter ca halve sukkerlaken og deretter litt etter litt til allt ølet er over i tappekaret. Det du kan tenke på er å ha slangen du tapper over til tappekaret med i en bue langs bunnen i tappekaret. Da vil ølet sirkulere under hele avtappingen og laken blander seg godt. Aldri hatt problemer med denne metoden her i gården ihvertfall.
Lykke til.

Jeg tapper og ca halvparten av sukkerlaken i bunn etter at de forste 10 litere har blitt stukket om. Saa tar jeg resten mot slutten. Jeg rorer og forsiktig med en stor sleiv for aa mikse litt.  Jeg har dog co2 i karet foer jeg stikker om,,saa det er tilnermet oksygenfri atmosfaere jeg rorer i :)

Tilbake
Topp