sekundærgjæring

Ikke ny gjær nei.

Strengt tatt ikke nødvendig å stikke om til ny dunk heller.

Det vanligste (for ale) er å la den stå på samme dunken i 2 uker (selv om dette til en viss grad er debattert rundt omkring).

joda. det vet jeg, men det er mange som snakker om å legge inn frukt\bær\krydder i tanken etter X dager. da snakker mange om sekundærtank.

Tormod B skrev:
joda. det vet jeg, men det er mange som snakker om å legge inn frukt\bær\krydder i tanken etter X dager. da snakker mange om sekundærtank.

Om du skal ha frukt i ølet kan du stikke om. Du bruker ikke ny gjær.

Om du bare skal stikke om for å stikke om, anbefaler jeg at du ikke gjør det. Det er et unødvendig steg
som utsetter brygget for nok en risiko for å få en infeksjon.

kintii skrev:
Tormod B skrev:

Om du skal ha frukt i ølet kan du stikke om. Du bruker ikke ny gjær.

Om du bare skal stikke om for å stikke om, anbefaler jeg at du ikke gjør det. Det er et unødvendig steg
som utsetter brygget for nok en risiko for å få en infeksjon.

excelent... takker

vil dette gjelde alt jeg skal ha i utenom humle?

Hiver meg på denne her. Jeg brygget en Urquell-klone på søndag. I oppskriften står det at den skal stikkes om etter 4 dager og så stå i 10 dager til. På samme temperatur forøvrig (19 grader).
I dag er det gått 4 dager, og det plopper livlig i gjærlåsen hvert 6. sekund. Hva gjør jeg, og hvorfor?

Tilbake
Topp