se forskjell på pilnser og palemalt

Jani

Norbrygg-medlem
hei

hadde tenkt å brygge en kølsh i morgen, men ser litt dårlig ut nå. jeg trodde jeg hadde en 1 kg pose + en 4 kg pose pilsnermalt. ser nå at på 4 kg posen har jeg skrevet pale malt. men ble litt usikker på om jeg har skrevet feil på denne.

burde jeg sett forskjell på de to dersom den ene er pilsner og den andre pale? syns de ser helt like ut når jeg legger dem ved siden av hverandre.

Eller kan det bli bra kølsh med pale malt i stedet for pilsner? Blir vel noe mørkere i fargen kanskje men det bryr jeg meg ikke sånn om

Jeg smakte på det nå. klarte ikke å smake noe forskjell, men nå er ikke jeg så flink på skille mellom smaker. jeg prøver meg på en kølsh med pale malt, hvete og vienna og ser hva som skjer

Evt kjøre en mini-mesk og sammenligne fargen og smaken? Forskjellen i Kölschen vil bli mer enn fargen, pale malt har jo en fyldigere maltsmak.

Du kan jo gjøre det så enkelt som å meske et par hundre gram av hver
Den det lukter kokt kål av er pils ;-)

Er nok pale malt. Greit å få det skikkelig, jeg utsetter bryggingen til mandag da butikken er åpen så får jeg heller avspasere fra jobbo_O

Er begge malttypene fra samme malteri? Hvis de er det er det sikkert noen her som har begge som kan fortelle deg om fargeforskjellen på de to.

Hadde samme problemet for en tid siden. Målte opp 50 gram av hver malttype, og kokte begge i 3 dl vann hver i 1 minutt. Deretter tømte jeg vannet fra hvert avkok på to forskjellige men like glass. Forskjellen var tydelig:)

Hadde samme problemet for en tid siden. Målte opp 50 gram av hver malttype, og kokte begge i 3 dl vann hver i 1 minutt. Deretter tømte jeg vannet fra hvert avkok på to forskjellige men like glass. Forskjellen var tydelig:)
Fant ut at det var pale malt så jeg utsatte bryggingen til mandag

Tilbake
Topp