Satte i gang med mitt første brygg i går, men blir det bra?

Hei

Etter et innfall i går, bestemte jeg meg for å prøve meg på brygging for første gang.

Ringe en kompis stakk på europris og kjøpte:

Gjæringsfat
vannlås
hydrometer
temperaturmålet
St. Peters IPA beer kit
Saga Ballong og flaske desinfeksjon

Startet med å vaske alt, deretter koke 3,5l vann. Varmet opp boksene i varmt vann, så det skulle flyte lettere, og helte det så i gjæringsfatet, kort etterfulgt av det kokende vannet. Rørte godt.

Deretter gikk vi inn i dusjen, for å fylle opp til «totalt 19 liter i dunken». Det begynte umiddelbart og skumme noe voldsomt. Vi skrudde ned trykket, ting bedret seg litt, og vi stoppet på 19L. Rørte godt.

Problemet var bare at når skummet la seg, endte vi med 21L brygg totalt. Vil dette ha mye og si for prosessen, og ikke minst smaken på sluttproduktet?

Etter alt la seg, helte vi over posen med humle, rørte litt og sjekket deretter med hydrometer og temp-måler.

Hydro: 1040
Temp: 27,5*

Ventet en stund, til det var nede på 25, så helte vi i gjæren, og rørte noen ganger.

Har sett på youtube at noen rører etter å ha tilsatt gjær, mens andre bare strør gjæren over, og setter på lokket. Hva er riktig?

Så kommer det merkeligste. I bruksanvisningen står det:

«...legg over et klede eller legg lokket løst på. (Det er viktig at ølet får mye luft under bryggingen samt at det det ikke skal komme fremmedelementer i brygget).»

Syntes dette var rart, så vi kikket videre på youtube, og det virker som om alle, uten unntak, bruker lokk og gjærlås. Derfor valgte vi også dette.

Nå sitter jeg derimot dagen derpå, og lurer på om dette er riktig å gjøre, og om vi sitter med et godt utgangspunkt, tross alt.

Temp i skrivende stund er forøvrig: 21,1 i rommet, og 23,6 i brygget.

Kikket oppi, og da var skummet veldig kupert. Nesten som sylspisse topper i en fjellkjede. Det som skremte meg var at det lå en svær kake med skum over dette, hvor det så ut som all gjæren hadde samlet seg.

Takker på forhånd for tilbakemeldinger.

Det å legge lokket oppå eller sette det helt fast, er egentlig opp til dere. Folk gjør begge deler. Hva som er forskjellen med en så liten overflate som et slikt gjæringskar gir aner jeg ikke. Da jeg gjæret et brygg uten lokk i det hele tatt luktet det iallefall utrolig fruktig. Mer enn hvis man åpner lokket og tar en sniff virket det som.

Hvis du har muligheten bør tempen i brygget kanskje være noen grader lavere. Alt ettersom hvilken gjær som ble brukt så får man som regel mer fruktsmak og aroma ved høyere gjæringstemperaturer. Hvis det er ønskelig er det jo bare å kjøre på. Jeg gjæret selv en med 23 grader i rommet for å se hva som ville skje. Den gjæret fint ut, men trengte litt mer tid på flaske for å rydde opp og bli kvitt noen bismaker. Den ble veldig fruktig.

Og man pleier å riste dunken som fy, for å få noe oksygen inn i vørteren.

Takk for svar.

Sliter litt med lavere temperatur da jeg bor i blokk. Har satt den på et soverom som ikke er i bruk. Tempen blir på en måte styrt av været utenfor.  Noen  tips til å fikse dette? Har vinduet oppe kontinuerlig. Hjelper kanskje ikke med en vifte? Er ikke aktuelt å bære 21 liter ned i bua 4 etasjer uten heis =p

Hvor mye tid tenker du at jeg bør flaske den?

Så du mener jeg i morgen burde ta av lokket, og riste dunken som bare faen rett og slett?

På pakka står det at jeg bør flasketappe på 1014. Burde jeg heller bare vente to uker uansett før tapping?

Ta av lokket og riste dunken som bare faen ja.. Da tror jeg jaggu ikke du sitter igjen med mye øl  ;D

Men nei, vørteren bør ristes før du setter igang gjæringa. Jeg hadde ikke ristet på den nå. Men kanskje noen kloke hoder her mener allerledes, du har jo ikke kommet så langt i gjæringa enda.

Vent to uker uansett. Du kan begynne å måle mot slutten. Er det samme tall to tre dager på rad så flasker du.

Du har sikkert fått noe oksygen om du har brukt dusjhodet så jeg ville bare latt dette brygget stå løpet ut. Gjæren som følger med disse settene er vel ganske tilgivelige.
Det er heller ingen fasit når det kommer til tilsetting av gjær, noen rører mens andre bare strør dette på toppen av skummet. Jeg strør på toppen av skummet selv og det har fungert knall de gangene jeg har brukt tørrgjær.
La brygget stå 2 uker du. Du kan jo starte å måle etter 12 dager. Så tar du en måling hver dag frem til det har gått 14 dager, er målingene like kan du flaske. Det er lurt å la brygget stå 2 uker slik at gjæren kan få rydde opp etter seg.

Når du skal flaske bør du ha en ren desinfisert gjæringsdunk. Jeg pleier å koke sukkerlake med 6 gram sukker pr liter vørter til de fleste bryggene mine. Litt mindre på mørke øl og mer på f.eks en wit.

Kok 2-3 dl vann i 10-15 min og tilsett 6 gram sukker pr liter vørter og la koke med i 5 min.
Hell sukkerlaken i gjærinskaret og tapp over ølet med hevert.
Legg slangen fra heverten langs veggen i bunnen av dunken slak at du får litt bevegelse i ølet
Når du har tappet over alt, da kan du godt røre i dette slik at du vet sukkerlaken er godt iblandet (da mener jeg røre, ikke piske inn luft. Du vil ikke ha luft i ølet nå)
Så er det bare å tappe over på rene, desinfiserte flasker og korke.
La stå i romtemperatur i et par uker, sett de kjølig når du har fått kullsyre

Voila, nyt  ;)

Pass på hele veien at utstyret du bruker er desinfisert. (star-san, kokt etc) Du vil ikke ha en infeksjon i ølet.

Lykke til  :)

Tilbake
Topp