Sammenheng mellom mesketemperatur og FG

Hei!
I dag målte jeg FG på det som skal bli juleølet 2013. Det er en Old Ale etter Gahrs oppskrift, og jeg fikk en FG 18 (OG 75). Jeg brygget det samme ølet i fjor sommer, og da fikk jeg en FG på 16 (OG 78). FG i oppskriften skal være 22. I fjor mesket jeg på 67 grader, og siden FG da ble litt lav mesket jeg denne gangen på 68,5 grader. Da ble FG noe høyere.
I oppskriften står det at det meskes på 65 C, og at dette gir en FG på 22. Jeg har forstått det slik at hver enkelt brygger må justere sine egne mesketemperaturer i forhold til FG, og at denne kan variere mye pga ulikt utstyr osv. Men kan det virkelig være nesten 4 C forskjell fra den ene til den andre? Og fremdeles er FG for lav! Netse gang får jeg prøve å meske på 70 grader :)
Har sammenlignet termometeret med et annet, og det fungerer som det skal.

Er det også andre ting jeg kan gjøre for å få en høyere FG?

gjær og andel med ugjærbart sukker spiller også inn på FG. krystal/karamell malt bidrar med ugjærbart sukker. Noen gjærtyper gjærer ut bedre enn andre.

Jeg har brukt samme gjærsort som i oppskriften, og laget starter etter mr.malty-kalkulatoren.
Men jeg trodde at det var kun mesketemp som avgjorde hvor mye gjærbare og ikke gjærbare sukkerarter man fikk ut. Men en løsning kan altså være å øke mengden med krystallmalt. Da får jeg prøve det :)

Det er mange faktorer i bildet, men ja, mesketemperatur avgjør hvor gjærbar vørteren blir. Men hvis ølet er godt, ville jeg ikke ha brydd meg veldig om at FG blir noe lavere enn oppskriften tilsier.

RDWHAHB. Er termometeret ditt skikkelig kalibrert? Det viktigste er uansett at ølet gjærer helt ut, slik at det ikke blir overkarbonert. Man bør også ha i tankene at FG-er som regel kan sees på som veiledende når man lesernandres oppskrifter. Etterhvert som man blir kjent med eget system, vil man kunne anslå rett mesketemperatur utifra FG, men justeringer må som regel til.

Har ikkje andelen vatn i mesken noko å si her også? Tynnare mesk (meir vatn) gjev vel betre arbeidsforhold for enzyma, slik at ein større del av stivelsen blir omdanna til gjærbart sukker. Om eg da hugsar rett ifrå "moderne hjemmebrygging"-boka...

Dovre skrev:
Har ikkje andelen vatn i mesken noko å si her også? Tynnare mesk (meir vatn) gjev vel betre arbeidsforhold for enzyma, slik at ein større del av stivelsen blir omdanna til gjærbart sukker. Om eg da hugsar rett ifrå "moderne hjemmebrygging"-boka...
Herom strides de lærde. Jeg tror dette er en myte.

OyvindEG skrev:
Dovre skrev:
Herom strides de lærde. Jeg tror dette er en myte.

I teorien skal det ha en viss betydning, men i praksis er det vel egentlig så godt som ubetydelig, ja. De andre parametrene er langt viktigere.

Termometeret skal være riktig kalibrert ja. Jeg kom plutselig på muligheten for at det kan være noe galt med hydrometeret. Det skal sjekkes.
Jeg ble veldig fornøyd med fjorårets juleøl, så dette dreier seg for meg mer om å kunne sikte seg inn på en FG og treffe den (sånn ca.), og gjøre bryggingen mer forutsigbar. Synes bare det er rart at jeg må meske så veldig mye varmere enn andre for å nå samme FG. Men disse unøyaktighetene er vel også noe av sjarmen med hjemmebrygging? :)

Hei igjen...
Er det denne oppskrifta...?

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,589.msg2860.html#msg2860

Det er nesten den ja. I medlemsseksjonen ligger det en artikkel om brygging av Old Ale, der det gjennomgås tre ulike oppskrifter. Min variant ligger ett sted mellom oppskrift nr 2 og 3 :)

Har forsåvidt sendt innmeldingsopplysninger, men det tar visst litt tid før det blir registrert... Jaja, det er enno god tid til jul! :)

Fortsatt en stund igjen ja :) Jeg ble akkurat ferdig med å tappe årets juleøl, så nå skal det få stå i fred og ro i kjellern frem til 1. desember. Mitt livs største tålmodighetsprøve!

Tilbake
Topp