Her er en oppskrift fra "Radical Brewing" av Randy Mosher. Oversatt etter beste evne.
19l/ OG 1.060/ 5,3 til 6,1%/ farge pale gold/ 38 IBU/Gjær Belgian Saison/ modnes 6 til 8 uker.
2,50 kg (55%) Pilsmalt
1,10 kg (25%) Munchen malt
0,45 kg (10%) maltet hvete
0,45 kg (10%) piloncillo (eller annet lite raffinert sukker)
Ekstrakt+minimash: 1.6kg pale tørrmaltekstrakt pluss minimash av Munchen,hvete og sukker
Humle: 28g Northern Brewer 7% i 60 min. 43g Saaz 3% i 30 min. 57g Kent Golding 5% i 5 minutter
Krydder: Siste 5 minutter 19g (Indisk) koriander, skall fra en Seville (sur) appelsin ELLER skall fra en appelsin og 1/4 grapefrukt,1g (1/4 ts) "Grains of Paradise" krydder (?) ELLER grovt svart pepper. Ev. andre krydder.
Enkel mash på ca 67 °C i en time
Gjær med Belgisk Saison (feks WYeast 3724 Belgian Saison, Vin Og Bar har den)
Videre skriver han om Saison: Fra franske del av Belgia og som før nevnt brygget og brukt som tørstedrikk på gårder. Og var tidligere 1040, men er nå 1048 til 1060 med spesialversjoner opp til 1085. Pilsmalt er hovedingrediensen, men også spesialmalt som Munchen/Vienna/pale vil runde av smaken. Han anbefaler ikke crystallmalt. Litt hvete ca 10% gjør at det blir et fint skum. Sterkere varianter kan ha noe sukker (lite raffinert som turbinado,demara,piloncillo).
Humle: Den skal være der, men ikke overveldende. 30 til 45 IBU. Ikke bruk høy alfa, men europeske som Kent Golding og Saaz.
Krydder: Er en del av brygget, men pass også på her at det ikke blir overveldende. Han påstår at koriander fra India er mye bedre enn annen koriander (innvandrerbutikker?). I tillegg er svart pepper, "medisinsk Lichen" (?), "Grains of Paradise" (?) og appelsin. Helst sur appelsin som "Seville" . Alternativt appelsinskall og grapefruktskall. Bruk potetskreller eller rivjern. (Dette er også diskutert et annet sted ved brygging av Wit).
Mesking er enkel. Lavere OG krever høyere temp. OG 1040 meskes på ca 68 °C, OG på over 1065 på 66,5 °C i en time.
Bruk helst WYeast 3724 eller White lab WLP565. Gjæres på litt høyere temp enn vanlig, 21 til 24,5 °C for å få en rik, fruktig smak.
Saison skal ha mye kullsyre. Bruk 156g til 19l eller 25% høyere trykk enn normalt. Serveres kjølig, ikke for kald.
PS. Jeg brukte denne oppskriften på ett brygg 14. august. Jeg blingset et par ganger da jeg la den over til BeerTools og brukte Pale Ale i tillegg. Så den blir vel litt mørkere, men er spent på smaken.
Jan H Fjeld :skaal2: