Saison - Hvor lenge skal jeg ha i smakstilsetninger!

Jfr. en oppskrift jeg har rekonstruert i fra flere oppskrifter, skal jeg tilsette ingefær og sitrongress akkurat i det koketid er ferdig, men hvor lange skal det være i ølet? Skal det følge med i gjæreprosessen (?), i tilfelle kunne jeg tenke meg å ha det i en "humlepung"... Et det lurt?

Se for øvrig vedlegg.

Vedlegg

• Saison - Gunnhild V docx.pdf
    55,3 KB · Sett: 57
Jeg ville hatt krydder og smakstilsetning i løpet av de siste fem minuttene av koketida. Avkjølt og tappet av som normalt, og ikke brydd meg særlig mer om hva som følger med over i gjæringskaret.

Jeg delte og knuste sitrongresset, og la det i en humlepose siste 15 min av kok for å være på den sikre siden.
Litt av grunnen var lokalitetene til den Asia butikken, og utseendet på han kinamannen som jobbet der.
Brukte forøvrig 2 poser (145 g) til en 25 liters batch. Kjente en svak frisk lukt. Fortsatt for ferskt til å jeg kan bedømme om det var riktig mengde.

Best erfaring med sitrongress har jeg ved bruk av ca 2 gram per liter, tilsatt de siste ti minuttene av koketiden. Gjorde som Ketil, delte gresset, og banket sitrongresset med baksiden av kniven.
Ingefær kan gjerne tilsettes 5 minutter senere i omtrent samme dosering.
Ikke ha med tilsetningene over i gjæringskaret. Skulle det mangle på aroma ordner du dette etter primærgjæring.

Tilbake
Topp