Så startet gjæringen igjen ????

Dan

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en Pale Ale, basert litt på oppskriften til Nøgne Ø's PAle Ale, vasket litt dårlig og fikk en OG på 1042, brukte safale s04, og den gjæret ned til 1002 på 2 dager, målte igjen etter fem dager, den var da fremdeles på 1002..

Jeg besluttet at jeg ville tørrhumle dette med litt Cascade, så jeg stakk om til nytt gjørkar, tilsatte humlen..

Var nede på kontoret i dag, og jobbet, plutselig la jeg merke til at det pluppet igjen ???

SKal dette skje ? Hva er det den livnærer seg på SG er/var jo på 1002, kan tørrhumlingen forårsaket dette?

Jeg testet brygget i et glass, og det smakte bra det.. Men hva er det som skjer..

Dan

OK, jeg er helt ny/grønn. Dette er mitt tredje brygg... Hva nøyaktig er det du mener ?

PS! Takker for at du tar deg tid til å svare på dette ...

Dan

Dan skrev:
Jeg brygget en Pale Ale, basert litt på oppskriften til Nøgne Ø's PAle Ale, vasket litt dårlig og fikk en OG på 1042, brukte Safale s04, og den gjæret ned til 1002 på 2 dager, målte igjen etter fem dager, den var da fremdeles på 1002..

Jeg besluttet at jeg ville tørrhumle dette med litt Cascade, så jeg stakk om til nytt gjørkar, tilsatte humlen..

Var nede på kontoret i dag, og jobbet, plutselig la jeg merke til at det pluppet igjen ???

SKal dette skje ? Hva er det den livnærer seg på SG er/var jo på 1002, kan tørrhumlingen forårsaket dette?

Jeg testet brygget i et glass, og det smakte bra det.. Men hva er det som skjer..

Dan

Det er nok bare co2 som slippes ut etter du hev i humle. Jeg ville ikke stukket om for å tørrhumle. Støre sjanser for oksydering og infeksjoner.  Hiv rett oppi gjærings karet etter storm gjæringen.

Dan skrev:
OK, jeg er helt ny/grønn. Dette er mitt tredje brygg... Hva nøyaktig er det du mener ?

Et nukleeringspunkt er et punkt hvor en boble av gass løst i væske starter. Du har sikkert sittet og sett på en stripe med bobler som stiger opp fra ett lite rusk som sitter fast i glasset du har drukket øl fra. Når du slenger i humle får du tusenvis av sånne punkter, og den gassen som er løst i ølen din bobler fra disse punktene. For husk på at, selv om du ikke har ølen under trykk ennå, co2'en som gjæren danner løser seg til en viss grad i ølen også.

Tilbake
Topp