Chicha høres gøy ut, men den står langt ned på lista. Jeg vil heller forsøke meg på ajon og andre afrikanske øl. Når det gjelder sake er det hysterisk komplisert - det er som om man skulle mikse mesking, malting og gjæring i ett og samme kar. Altfor mange parametre som man må få rett på første forsøk og kort og godt litt for mye strikt timing for en doven slask som meg.
Men tilbake til Chicha: om jeg skal ta en råsjans, vil jeg forsøkt med å tilsette alfaamylase direkte. Den fås i hendige porsjoner fra Brouwland.nl og andre. Jeg ser at beskrivelsen på en av variantene angir at den er laget fra Aspergillus Orzyae som såvidt jeg husker er soppen de bruker under produksjon av sake. I tillegg mener jeg å ha sett noen referanser til at ur-sake i Øst-Asia opprinnelig ble laget nettopp med ensymer fra spytt - og visstnok fremdeles produseres slik enkelte steder (nei, ikke Japan, men muligens steder på Taiwan).
For meg indikerer det at vi snakker om de samme ensymene, og om alternativet er å drøvtygge maismel, så vil jeg heller tilsette noe effektivt og smertefritt fra en plastflaske jeg fikk i posten.