Jeg hadde en Pt100 som var 4mm i diam., 5cm lang + ledninger. Passet som knott i ost til røret fra Bauhaus. Stakk ledningene gjennom først, og med proben en cm fra røret sprøytet jeg inn en god dash akvariesilikon. Passet på å smøre godt på innsiden av rørveggen helt ved utløpet. Smurte for sikkerhets skyld et tynt lag silikon på de øverste halvannen centimetrene av proben også. Dyttet proben inn i røret tilsvarende. Planen var at det skulle danne seg en film av silikon mellom røret og proben, med en god dash der hvor ledningene stikker ut av selve proben. Ser så langt ut til å ha fungert glimrende!
Jeg la en bra klatt silikon i andre enden av røret også, for å støpe fast ledningen så den ikke ligger og gnager mot rørkanten. På forhånd hadde jeg boret et 1mm hull inn i alurøret, ca 3 cm fra toppen for å slippe ut evt. overtrykk når proben stikkes ned i varm væske. Ville nok ikke bli særlig stor sprengkraft uansett, men liker tanken på at det ikke er krefter som driver og jobber for å løsne silikonfestinga mi.
Jeg hadde også en bit myk skjermet kabel liggende, som jeg med forbausende lite strev klarte å trekke ut ledningene fra. Satt da igjen med en skjerm med plast utenpå. Tredde denne inn på ledningen, og klarte å tre selve skjermen noen cm over alurøret.En bit krympestrømpe over dette, så satt den fast. I den andre enden avslutter jeg bare skjermen sånn at den ikke er tilkoblet noe som helst. Nå skal i teorien proben være skjermet for støy. Har testet styret, og det ser helt perfekt ut, trengte ikke engang å kalibrere PID'en, temperaturvisningen var spot on, kontrollmålt med to andre termometre.
Edit: Selve Pt100-proben stikker ut 3,5cm fra røret.