Rørevifte

Hei. Lurer på en ting. Har slått meg meg at å ha en slags vifte i bunnen av gjørekaret, som en enten kan montere en motor på, eller manuel rotere, kan gjøre at en får bevegelse i bunnen av karet. Er dette en superdum ide, eller har det noe for seg?

MvH
Erik M

Har tenkt noe av det samme, kunne vært nyttig på sterkt flokkulerende og trege lagergjæringer. Inntil videre rister jeg bare gjæringskaret hvis det stagnerer.

hehe, vil gjerne se en magnetrører, røre 20+ liter med brygg. Eneste jeg tenker kan være et problem, er om røringen rører ut co2, og skaper oksidering i brygget. Men om det går sent, bare for bevegelsen slik at det ikke er bunfall i den, så kan det kanskje være en ide for å få mer effektiv gjæring? Jeg mener å huske å ha sett at bryggerier, har en kontinuerlig gående rører i trauene sine.

Ahh. Tenkte nok ikke langt nok der. Men i teorien... så ville en god og solid magnetrører med STOR rørepinne gjøre susen... I praksis derimot... ;)

Ølet vil nok bli veldig oksidert. Omtrent som en starter, og den er ikke drikkbar. Mulig noe av dette kan unngås hvis du bruker gjærlås og lar den gjære et par dager før du starter røringen. Da vil det være lite oksygen igjen inne i gjæringskaret.
Et annet spm er hvorfor man vil ha bevegelse i bunnen. Den aktive gjæren er i suspensjon i vørteren og står aldeles ikke stille. Det er full trafikk opp og ned, av og til kan man gjennom plastveggen skimte gjærflak som farer hit og dit. Jeg vil nok fortsette å la den gjære i fred og ro....

ok, viste ikke at gjæren er i suspens i vørteren. da faller hele grunnen min til å røre i vørteren bort. Grunnen til at jeg ville røre, var pga at jeg trodde gjæren kanskje la seg i bunnen av vørteren, og ikke fikk med seg hele sukkeret (riste gjærkaret av og til som jeg gjorde ved vinsetting).

Tilbake
Topp