Marius K.
Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg skal brygge en robust porter (oppskriften fra Brewing classic styles), men sliter litt med å finne ut av dette med en passende vannprofil. Jeg har googlet litt og det ser ut til at vannprofilen 'London' på brewersfriend går igjen:
Det dukker naturligvis opp noe spørsmål:
Jeg skal brygge en robust porter (oppskriften fra Brewing classic styles), men sliter litt med å finne ut av dette med en passende vannprofil. Jeg har googlet litt og det ser ut til at vannprofilen 'London' på brewersfriend går igjen:
Det dukker naturligvis opp noe spørsmål:
- Er tallene i vannprofilen gjeldende for summen av meskevann og skyllevann? Natron og kalsiumkarbonat tilsettes kun i mesk, noe som betyr at bidraget disse gir til meskevannet må være høyere enn i tabellen over for at jeg skal nå disse tallene? Bildet under viser eksempel med natron som skal være 35 ppm. Tilsetter jeg til 35 ppm i mesken så ender jeg opp med 23 ppm totalt. Det er kanskje tallet for summen av mesk- og skyllevann som skal være 35 for at jeg skal havne rett ift profilen?
- Dette er sikkert riktig, men det bare 'føles' litt rart: Brewfather forteller meg at min porter grist gir meg en PH i mesken på 5,46 før jeg tilsetter salter. Etter å ha tilsatt saltene over så må jeg faktisk justere ned igjen med syre for å nå målet om PH på ca. 5,46. Brewfather sin vannjusteringskalkulator har matchet godt mot egne målinger med eget PH-meter så langt, så det stemmer sikkert, det bare virker litt snålt.