Finn Berger
Moderator
Jeg er en nybegynner som bare har et par brygg bak meg så langt. Men det ble godt - en Vestkyst-klone og en Irish red - og jeg har fått lyst til å prøve meg med en kraftig porter, for kraftige portere er gode saker. Og så har jeg tenkt å splitte batch'en og krydre den ene halvdelen litt, og kalle det juleøl. Selvfølgelig burde jeg funnet meg en kurant oppskrift - Nøgne Ø porter, f.eks. - men så er det så fascinerende å sitte og tenke ut noe. Og det har jeg altså gjort.
Men det er jo dumt å ikke spørre erfarne folk om gode råd når det faktisk er mulig. Så derfor: Blir oppskriften under en god, kraftig porter? Jeg tenker meg å meske på 67 grader, og bruke WLP013, som jeg har gjemt fra de to tidligere bryggene. Jeg vil ha noe sødme, men ikke et søtt øl, og jeg vil ikke at røyksmaken fra peated malt skal slå gjennom, men bare være en anelse i bakgrunnen.
Jeg har ulike humlealternativer, men har egentlig mest tro på den siste. De ulike alternativene vil vel gi nokså ulik bitterhet. Jeg har gått fra å mene at det er vanskelig å bruke for mye humle, til å mene at det er det faktisk svært lett å gjøre. Og dermed ser vel det siste best ut? Bare det ikke blir for lite.
For julevarianten: litt kanel, lakris og appelsinskall?
Jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har begynt å kalkulere IBU og EBC, og utbyttet er jeg usikker på, også. Men jeg sikter mot å få til 40 liter + på rundt 8%. (Jeg brygger på en BeerBrew 60.)
6.0 kg Maris Otter
4.0 kg Munich mørk 25 EBC
3.0 kg Carahell 25 EBC
1.0 kg Pale Chocolate Malt 600 EBC
0.7 kg Roasted Wheat 900 EBC
0.3 kg Black Malt 1400 EBC
0.3 kg Peated Malt 5 EBC
Humle:
60 min 75 gr. Chinook
30 min 45 gr Centennial
5 min 55 gr Columbus
2 min 25 gr Centennial
eller:
60 min 20 gr. Kent Goldings (5%)
60 gr. Fuggles (5%)
15 min 40 gr. Kent Goldings
0 min 40 gr. Kent Goldings
40 gr. Fuggles
eller:
90 min 40 gr. centennial
15 min 80 gr Northern Brewer
Men det er jo dumt å ikke spørre erfarne folk om gode råd når det faktisk er mulig. Så derfor: Blir oppskriften under en god, kraftig porter? Jeg tenker meg å meske på 67 grader, og bruke WLP013, som jeg har gjemt fra de to tidligere bryggene. Jeg vil ha noe sødme, men ikke et søtt øl, og jeg vil ikke at røyksmaken fra peated malt skal slå gjennom, men bare være en anelse i bakgrunnen.
Jeg har ulike humlealternativer, men har egentlig mest tro på den siste. De ulike alternativene vil vel gi nokså ulik bitterhet. Jeg har gått fra å mene at det er vanskelig å bruke for mye humle, til å mene at det er det faktisk svært lett å gjøre. Og dermed ser vel det siste best ut? Bare det ikke blir for lite.
For julevarianten: litt kanel, lakris og appelsinskall?
Jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har begynt å kalkulere IBU og EBC, og utbyttet er jeg usikker på, også. Men jeg sikter mot å få til 40 liter + på rundt 8%. (Jeg brygger på en BeerBrew 60.)
6.0 kg Maris Otter
4.0 kg Munich mørk 25 EBC
3.0 kg Carahell 25 EBC
1.0 kg Pale Chocolate Malt 600 EBC
0.7 kg Roasted Wheat 900 EBC
0.3 kg Black Malt 1400 EBC
0.3 kg Peated Malt 5 EBC
Humle:
60 min 75 gr. Chinook
30 min 45 gr Centennial
5 min 55 gr Columbus
2 min 25 gr Centennial