Rett størrelse på starter ifølge batch

Eirik Furenes

Norbrygg-medlem
Hei!
Et spm jeg har lurt på en stund. Jeg bruker jamils kalkulator når jeg regner ut startermengde. Når jeg kjøper feks ølsett fra bryggselv får jeg jo med 2 rør fersk gjær. Bør jeg bruke begge i starteren, selv om kalkulatoren sier et rør og 100 gr spraymalt til en liter starter? Er redd for å pitche for lite gjær. Kan noen fortelle ulemper ved å tilsette for mye kontra for lite gjær? En  ting til, Stemmer det at gjæren er høstet 120 dager før utløpsdato for white labs?

Takk

Følg kalkulatoren, det er eklsest. Best før-data er 120 dager etter produksjon, ja. Ulempene med overpitching er forholdsvis små, og du skal overpitche ganske solid for at det skal gå galt. Eventuelle bieffekter av overpitching er diverse usmaker, men du kan altså overpitche ganske mye før det går galt. Grunnen til at det følger to rør med i settene er rett og slett at gjæren ikke alltid er blodfersk, og at det derfor en mange tilfeller vil være best å bruke begge rørene i en starter.

I gjærkalkulatoren kan du dra slideren "growth factor" frem og tilbake for å justere mellom starter-størrelse og antall gjærrør. Dra den til det står "2 vials or packs" (se vedlagt eksempelbilde).

Og ja, White Labs opererer med utløpsdato fire måneder etter produksjonsdato.

Vedlegg

• Mrmalty.com.png
    Mrmalty.com.png
    17,4 KB · Sett: 168
Tusen takk for kjappe og utfyllende svar. Rimelig fersk gjær jeg har da den er produsert 7. Januar 2014.(wlp001)

Tilbake
Topp