Rengjøring av flasker

Bjørn k

Norbrygg-medlem
skal flaske eit brygg snart og lurer litt på rengjøring..
Det jeg pleier og gjøre når eg får pant fra butikken er og legge flaskene i vann slik at etiketter og skit forsvinner fra flaskene
så vasker eg de i oppvaskemaskin.etter dette vasker jeg de i flaske rens for så og skylle godt ev skylleprogram oppvaskemaskin..så legger jeg de inn i ovnen  i 30  til 40 min på 150c
Er dette egentlig nødvendig?? kunne jeg ev vasket de i maskin og så vasket de med starsan før jeg flasket???
Er det noen som har prøvd dette??ev ein litt enklere metode og gjøre dette på??vet at fat da sparer du deg for ein del arbeid..men må vaskes de også!! og ønsker og ha ølet på flasker foreløpig!!

Oppvaskmaskinen er dårlig egnet til å vaske flasker innvendig
Vask skylling og desinfisering holder. Ikke nødvendig å desinfisere med varme hvis du desinfiserer med starsan

Her er en fin metode for flaskevask/desinfisering
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4858.msg46142.html#msg46142

Jeg pleier å legge flaskene i en bøtte med kaustisk soda over natten. Da løsner alt av etiketter og skitt. Deretter skyller jeg flaskene nøye i springen, setter på folie, og har de i ovnen på 150 C, i ca 20-30 min. Dette har fungert veldig fint. Alle flaskene blir skinnende rene!

Å vaske dem i veldig varmt vann i vasken med litt bryggrens har fungert godt for meg. Så bare står de til jeg skal brygge. Da spruter jeg bare litt starsan inn i hver flaske og lar dem renne av i 5 min  :)

trur jeg vasker dem for hand skyller godt og vasker med stasan før jeg flasker
takk  for kjappe svar!!

dersom jeg skulle vaske et volum på mer enn to kasser ville nok jeg også tatt flash-o-matic varianten i bruk. Veldig effektiv. Dog går det med litt StarSan, så metoden er best når man har noen kasser å vaske.

Mulig jeg er av den slappe typen, men jeg skyller flaskene i varmt vann 3-4 ganger, med en gang (i hvert fall innen en time) etter flasken er tom, og skyller med StarSan på flaskedag. Har funka fint for meg. Med tomflasker fra butikk, ville jeg gått litt grundigere til verks :)

hammerud skrev:
Mulig jeg er av den slappe typen, men jeg skyller flaskene i varmt vann 3-4 ganger, med en gang (i hvert fall innen en time) etter flasken er tom, og skyller med StarSan på flaskedag. Har funka fint for meg. Med tomflasker fra butikk, ville jeg gått litt grundigere til verks :)

Nøyaktig det samma som jeg gjør, har ikke hatt noe problemer med detta så langt.

Jeg gjør det på samme måten som sistemann. Skyller flaskene med varmt vann så snart det er teknisk mulig etter at den er konsumert.
Men, jeg bruker ikke Star-san. Jeg bruker Sterkrens. Fyller en gjæringsbøtte med 20 liter godt lunkent vann og drukner det det er plass til av flasker og lar dem ligge mens jeg synger en trall på 3-5 minutter. Tømmer dem og enten setter dem på hodet i trekassene mine med et rent håndkle i bunn, hvis jeg ikke skal tappe før dagen etter. Eller jeg tapper med en gang. Jeg har hat 2-3 flasker som det har vært noe direkte galt med på mine drøye 1000 flasker til nå. Mulig jeg ikke vet hvordan infeksjon smaker, men da kan det være det samme også for da er infeksjon godt.
Med fare for å ble sett på som spedalsk, vil jeg hevde at enkelte nok overdriver renhold og desinfeksjon en smule. Jeg er svært nøye ved gjærbehandling og holdt på og si ellers ikke, men bruker en del sterkrens og det funker som snus det.

Sabeltann

Sabeltann skrev:
Med fare for å ble sett på som spedalsk, vil jeg hevde at enkelte nok overdriver renhold og desinfeksjon en smule. Jeg er svært nøye ved gjærbehandling og holdt på og si ellers ikke, men bruker en del sterkrens og det funker som snus det.

Sabeltann

Veldig enig i dette.

Vi tar gjerne en storvask av flasker i forbindelse med fatvask. Gjenbruker kaustisk soda flere ganger, først til fat og til slutt til flaskene. Synes dette fungerer helt fint. Flaskene blir grundig skyllet, satt på aluminiumsfolie-kork og sterilisert. Deretter blir de satt bort i påvente av bruk, som oftest til å ta vare på rester.

da har jeg flasket..

la de først i varmt vann og fikk vekk etikketter ev det som var innvendig..så satte jeg de i oppvaskemaskin..dagen jeg flasket,vasket eg de i zalo antibac innvendig og utvendig med børste.skylte vekk alle såpe rester og satte de i kassene sine..så la eg de i starsan blandig i ei bøtte og helte dette rundt i flaska og tømte ut rett før eg flasket..ble litt søl.men ikkje verre enn at det går ann og tørke opp  :)

mange gode svar her..greit og vite hva som egentlig funker!!
har hørt at ein kan bruke oppvask pulver til og vaske flasker i og så skylle de og flaske??om det funker og blir reint nok har eg ikkje prøvd!!

Tilbake
Topp