Regulator til Co2 flaske

Hvilken regulator brukes til Co2 flasker, eg har en 5 l Co2 brannslukker. Og det passer rett på en oxygen regulator for bruk til skjerebrenner ol. Men denne er veldig upresis og eg trenger noke som som eg kan justere  nøyaktigt fra 0-1,5 bar.
tips mottas med takk!

Jeg hekter på en 0-2 Kg på Co2 linja med john guest koblinger, alt kjøpt på ebay, tror det er like enkelt og billig som å skaffe et mindre manometer til oxi regulatoren.

Jeg byttet manometer på CO2-regulatoren min i går, betalte drøyt 350 kr for et som går fra 1-1,6 bar. Enkelt og greit, bare pass på at gjengene passer.

Hei,

de har regulator på humle.se. De er nok de billigste. Jeg har to stykker, og de har fungert helt fint. Har også den til Petit, den ser for meg ut til å være av enda høyere kvalitet, men endel dyrere. De eneste praktiske forskjellene er at du ofte trenger skrutrekker for å justere Petit sin, mens huml sin har en håndkompatibel knott. Petit sin slepper ut overtrykket når trykket justeres ned, med humle sin må du lufte ut overtrykket etter regulatoren.

Pga. pris, for ellers er de like, anbefaler jeg humle.se.

Se også poste restante tråden som gikk for noen dager siden for tips til selve bestillingen fra humle.se.

HIlsen
Yngve

Eduard skrev:
Koster det så mye for en enkel manometer?

Oh, yes. 364,-, for å være nøyaktig (det var vel alle pengene jeg ikke fikk i julegratiale som ble brukt opp...). Men hvis jeg skal tro selgeren, var det av god kvalitet, og det er tydeligvis mer nøyaktig enn det gamle. Skitt au, det bilr vel det eneste jeg får til jul i år!

Hepp

Jeg bruker en "Hiwi-Euskirchen" regulator kjøpt hos Vin og Bar - veldig fornøyd.
Den kan muliggens fås rimeligere fra Crecon AS. 450,- eks. mva.
- jeg kjenner ikke til dette firmaet, om de selger til privat eller bare til butikk...
Det går ann å sende dem en mail fra Deres hjemmeside.......

go jul!

Cheers..  :beershove:

PRP

Atntar du har en lingnende regulator som meg (bilde), det er ingenring iveien for å bruke den men den har som alle regulatorer et grovt manometer, jeg har løst det med koblinger fra http://stores.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut
og manometer fra bl.a.
http://cgi.ebay.co.uk/40mm-Pressure...4&_trkparms=72:1301|66:2|65:12|39:1|240:1318
Manometeret kan da flyttes på enkelt, men det koster ikke mere enn at du kan ha flere, et fast i øleskapet for ex. søk på "pressure gauge", "0-30 psi" "co2 regulator" etc

Gahr skrev:
Eduard skrev:
Koster det så mye for en enkel manometer?

Oh, yes. 364,-, for å være nøyaktig (det var vel alle pengene jeg ikke fikk i julegratiale som ble brukt opp...). Men hvis jeg skal tro selgeren, var det av god kvalitet, og det er tydeligvis mer nøyaktig enn det gamle. Skitt au, det bilr vel det eneste jeg får til jul i år!

Snakker vi om samme sak? På candirect ser jeg manometere til under €6. Men da snakker jeg altså om selve måleinstrumentet, og ikke regulatoren. For ja, den koster adskillig mer ;).

Ja regulatoren er lik den som er på bildet, men er en oxygen regulator. Og manometeret har eg på samme måte som på bildet, men regulatoren er veldig upresis. Og det er umuelegt og regulere den fex på 1,2 bar, den flyr rett opp på 8-10 bar.
Men nå har eg snakket med en en som har tidligere  hadde som jobb og reparere tappe anlegg, og eg venter nå på en regulator av han. Så da rekner eg saken som løst.
Men et annet spørsmål som dukket opp, er Co2 gassen fra en brannslukker god nok for og bruke til øl?

andgjerd skrev:
Ja regulatoren er lik den som er på bildet, men er en oxygen regulator. Og manometeret har eg på samme måte som på bildet, men regulatoren er veldig upresis. Og det er umuelegt og regulere den fex på 1,2 bar, den flyr rett opp på 8-10 bar.

Da er det  feil på den, den lekker på trykkreduksjonsventilen, det kan hjelpe å spyle vann gjennom den, litt komplisert å fylle, vann gjerne blandet med sterkrens/fosforsyre.

[/quote]
Men nå har eg snakket med en en som har tidligere  hadde som jobb og reparere tappe anlegg, og eg venter nå på en regulator av han. Så da rekner eg saken som løst. [/quote]

Vra for deg

[/quote]
Men et annet spørsmål som dukket opp, er CO2 gassen fra en brannslukker god nok for og bruke til øl?
[/quote]

Det er vel det de fleste bruker

andgjerd skrev:
Men et annet spørsmål som dukket opp, er CO2 gassen fra en brannslukker god nok for og bruke til øl?

Det er mange som buker et brannslukningsapparat for å tilsette CO2 i ølet.
Pass bare på å få fjernet stigerøret i apparatet. Det får du gjort hos bedrifter som forhandler brannmateriell.

Ellers tappes flytende CO2 fra bunnen av flaska og spruter ut.. det kan ødelegge regulatoren!

...og kanskje også gi forfrysningsskader hvis du får det på huden

Kunne kanskje eventuelt løst det ved å sette flaska på hodet? Hvis du altså hadde glemt å fjerne stigerøret før du fikk fyllt opp flaska..  ;)

mojo skrev:
Kunne kanskje eventuelt løst det ved å sette flaska på hodet? Hvis du altså hadde glemt å fjerne stigerøret før du fikk fyllt opp flaska..  ;)

Det gjorde jeg i noen år men det er upraktisk og ustødi, lett å ødelegge regulator med manometer.

Eg har ikkje fylt opp flaska, den var på 70 bar når eg kjøpte den. Og den gassen er jo CO2, så da skal det vel ikkje vere noke problem og berre snu den opp ned??
Ellers var eg ikkje klar over at gassen var flytende.

Ikke ta meg på ordet der, jeg har aldri sett en sånn flaske eller et stigerør.  Andre som vet om det er nok å snu den på hodet for å slippe flytende CO2 i stigerøret??

All gass er flytende ved høyt nok trykk. CO2 allerede ved ca 50 bar tror jeg..

Oki ja. Men er det andre her som veit om den Co2 gassen som er på et brannslukker apparat er den samme som man eks. får på en flaske på Tess?

andgjerd skrev:
Oki ja. Men er det andre her som veit om den CO2 gassen som er på et brannslukker apparat er den samme som man eks. får på en flaske på Tess?
Det er nok den samme gassen, men du må vere sikker på at det er eit Co2 brannslukkningsapparat du har, så du ikkje stiller med eit pulverapparat.
Det går bra å setja brannslokningsapparatet opp ned om du ikkje har fått fjerna stigerøyret, men det er ikkje å anbefala. Det er kjedelig om apparatet kvelvar og du får flytande Co2 inn i regulator og øl. Dessutan er det gass under høgt trykk, og dersom du skadar kran eller regulatur kan det få svært uheldige konsekvensar. Eg tjora gassflaska opp ned til eit bordbein til eg hadde brukt opp den gassen som var i gassflaska orginalt, men eg fann fort ut at dett ikkje var nokon haldbar løysning. Firmaet som fyller gass kappa stigerøyret og sett på ny kran ved første gongs fylling. Kosta ca 800 kr inkl. fylling, ny kran og testing. (stor flaske)

Tilbake
Topp