Refraktometer vs oeschlevekt

Har tatt ibruk mitt refraktometer etter å ha testet denne mot oeshlevekta og verdiene er sammenfallende for måling av OG, men avviker endel ved måling av FG.  Er årsaken at oeshlevekta ikke kompenserer for alkoholmenden?
I mitt siste tilfelle var OG 1080/plato19,5. FG målt til 1019, men plato=8,5.

I dette tilfelle anslår jeg alkoholinnhold til ca 8%, som har tetthet på ca 0,8g/ml. Dette vil si en vektreduksjon på 1,5%, og tilsvarer -15 på oeshlevekta.

Er det slik at man helst skal benytte refaktometer under brygging og koking, der fordelen er å kunne måle vørt uten nedkjøling?

mvh
Bjørn F

Bjorf skrev:
Har tatt ibruk mitt refraktometer etter å ha testet denne mot oeshlevekta og verdiene er sammenfallende for måling av OG, men avviker endel ved måling av FG.  Er årsaken at oeshlevekta ikke kompenserer for alkoholmenden?
I mitt siste tilfelle var OG 1080/plato19,5. FG målt til 1019, men plato=8,5.

I dette tilfelle anslår jeg alkoholinnhold til ca 8%, som har tetthet på ca 0,8g/ml. Dette vil si en vektreduksjon på 1,5%, og tilsvarer -15 på oeshlevekta.

Er det slik at man helst skal benytte refaktometer under brygging og koking, der fordelen er å kunne måle vørt uten nedkjøling?

mvh
Bjørn F

Jeg bruker nå kun refraktometer ved all måling før gjæring. Veldig enkelt og greit. Noen få dråper på prismen og du kan lese av med en gang. Har en slik med automatisk temp ting tang http://www.bryggselv.no/products/refraktometer-0-120-oe Brukte både hydrometer og refraktometer en stund, men da disse viste akkurat det samme på flere brygg bruker jeg nå kun refraktometer. Greit å slippe å kjøle ned en desiliter vørter hver eneste gang jeg vil måle  ;)

Bjorf skrev:

Det stemmer, refraktometeret er best egnet til å måle vørteren før gjæring. Med en gang det dannes alkohol blir målingen feil.
Du kan bruke en formel for å finne rett SG/FG med refraktometeret, eller diverse kalkulatorer som ligger på nettet eller i bryggeprogram.
På denne siden kan du bruke 'Brix to Gravity during and after fermentation converter':

http://www.northernbrewer.com/refractometer-calculator/

Tilbake
Topp