refractometer

Hei alle,

skal kjøpe en refractometer men har ingen peiling. Har dere tips på hvilken type / pris klasse / erfaring ..... osv.....

Jeg kjøpte dette for en stund siden, og jeg tror mange her inne bruker noe lignende: http://bit.ly/1gJubW9 (ebay.com)
ATC er lurt. Det er automatisk temperatur-korreksjon.
Jeg stoler egentlig ganske lite på refraktometeret mitt, men bruker det kun for å ane hvor i løypa jeg er. Jeg må bruke hydrometer i tillegg.

De optiske refractometrene er sånn passe - billig, enkelt å bruke men ikke helt spot on bestandig. Kjøpte et slikt men må stadig vekk frem med hydrometret for å være sikker.
(og så må du kalkulere FG på gjæret øl, siden alkoholen påvirker avlesninga).

Har du lyst å bruke mere penger så er dette tingen å kjøpe:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.XMilwaukee+MA871&_nkw=Milwaukee+MA871

Det er mange som skryter av dette. Jeg fikk fatt i et nesten nytt for $80, men har ikke fått testet enda.

Erlend H.

Erlend H. skrev:
De optiske refractometrene er sånn passe - billig, enkelt å bruke men ikke helt spot on bestandig. Kjøpte et slikt men må stadig vekk frem med hydrometret for å være sikker.
(og så må du kalkulere FG på gjæret øl, siden alkoholen påvirker avlesninga).

Har du lyst å bruke mere penger så er dette tingen å kjøpe:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.XMilwaukee+MA871&_nkw=Milwaukee+MA871

Det er mange som skryter av dette. Jeg fikk fatt i et nesten nytt for $80, men har ikke fått testet enda.

Erlend H.
Må man ikke kalkulere FG på gjæret med denne, eller måler den riktig med en gang

Du må kalkulere FG også på digitale refractometer, men jeg tror (håper ihvertfall, siden jeg har kjøpt et slik selv) at nøyaktigheten er bedre på dette enn på "kikkertene" fra Kina

Erlend H

Erlend H. skrev:
Du må kalkulere FG også på digitale refractometer, men jeg tror (håper ihvertfall, siden jeg har kjøpt et slik selv) at nøyaktigheten er bedre på dette enn på "kikkertene" fra Kina

Erlend H

Den er digg å bruke. Nøyaktig og enkel.

Løp å kjøp.

Har kjøpt et rimelig refractometer på ebay, og tør ikke stole helt på det kontra et godt gammeldags hydrometer. Siste mesk målte 1.058 på refractometret, mens hydrometret viste 1.063
Begge kalibrert i henhold til destillert vann på 20 grader.
Noen som har inntrykk av at disse refraktometrene ikke er helt pålitelige?

ja samme her. Kjøpte og et billig et. Er en del diff mellom det og hydrometeret.

Bruker det som Jørn, bare for å få en feeling av hvor jeg ligger an før jeg koker. Bruker hydrometer for å måle OG når jeg setter det til gjæring og FGen.

Men alikevel så er det greit å ha. Kosta meg 80kr inkl frakt så skal ikke klage. Får vel hva en betaler for. :)

Putre skrev:
Har kjøpt et rimelig refractometer på ebay, og tør ikke stole helt på det kontra et godt gammeldags hydrometer. Siste mesk målte 1.058 på refractometret, mens hydrometret viste 1.063
Begge kalibrert i henhold til destillert vann på 20 grader.
Noen som har inntrykk av at disse refraktometrene ikke er helt pålitelige?
Stort sett pålitelige.
Kalibrering gjøres ikke med destilert vann, men vanlig vann, og en kontrollmålin på vørter.
Synes mitt 120,- kroners fra ebay fungerte såpass bra, at mitt hydrometer fikk pensjon i søppledunken :)

Jeg er bare sånn passe komfortabel med hele refractometeret. Har fått veldig nøyaktige målinger og målinger som har vært fullstendig på bærtur. Det skyldes nok brukerfeil, men det har også gjort at jeg sliter med å stole 100%. Ved forrige brygging målte jeg med refractometer til SG 41 og var godt fornøyd med meg selv, men etter to timers kok og kjøling målte jeg med hydrometer og da var den fremdeles 41...

Borgar skrev:
Jeg er bare sånn passe komfortabel med hele refractometeret. Har fått veldig nøyaktige målinger og målinger som har vært fullstendig på bærtur. Det skyldes nok brukerfeil, men det har også gjort at jeg sliter med å stole 100%. Ved forrige brygging målte jeg med refractometer til SG 41 og var godt fornøyd med meg selv, men etter to timers kok og kjøling målte jeg med hydrometer og da var den fremdeles 41...

Vanlig feil å måle varm vørter :)
Fordampingen er stor, og et par dråper er nok på refractometeret, så et atc vil måle riktig, men fordampingen blir ikke med.
Jeg måler også ved oppkok, og den pleier stemme bra med OG etter kok slik du beskriver :)
(vi har nogenlunde samme avdamping.. 10%?)

Tilbake
Topp