Rar ettersmak etter stormgjæring.

Hei:)
Jeg satte 2 forskellige batcher sist lørdag.(5 dager siden)
Det var En Pale Ale og en annen lys Ale. I dag sjekket jeg Gravity, og den var 1.008 på den ene og 1.005 på den andre. OG var 1.058 og 1.054.
Jeg smakte på ølet og det hadde en veldig rar og ikke god ettersmak. Vanskelig å beskrive egentlig. Men den luktet helt topp..
Tenkte først at det var noe galt, men ettersom at det var samme smak på begge batchene tenkte jeg at det kansje skal være slik?
Hvordan smaker ølet rett etter at stormgjæringen er ferdig? :)

Jeg har ofte bekymret meg for smaken rett etter stormgjæring selv, men har etterhvert fått ett noe mer avslappet forhold til det. Vanligvis smaker mine øl balle rett etter stormgjæring! Men etter endt gjæring, karbonering, og noen uker lagring, avhengig av alkoholstyrken,- har det alltid blitt godt!
Så mitt råd til deg,- ikke bekymre deg for det! Jeg vet det er lett å si, men vanskelig å etterleve! Men jeg er villig til å vedde penger på at den rare smaken blir borte!
Ta helst ikke ut så mye prøver av ølen din på dette stadiet heller, du kan i værste fall ende opp med en infeksjon!
Håper dette gir deg litt fred i sjelen! :)

Kast aldri et øl basert på smaken under gjæring. Veldig ofte smaker det rart og fælt, men etter karbonering og lagring blir det likevel godt. Veldig viktig å lære seg å smake på under prosessen, slik at du vet om disse smakene og klarer å smake ølet bak usmakene.

Tilbake
Topp