Håkon
Dommer
Min første bryggedag!
Hei, etter å ha smugtitten på forumet en periode er det på tide å gi noe tilbake.
Jeg fikk lyst til å brygge øl..egentlig uten grunn, lysten bare kom
Så..leste masse steder på nettet etter min første oppskrift, og fant ut at et ekstraktbrygg
fra danske http://www.brygladen.dk var et godt alternativ. Men, hvordan skaffe råvarer?
Jo, en tur til danmark for å besøke en gammel venn løste problemet. www.maltbazaren.dk har
alt en fersking trenger, og et fenomentalt utvalg av råvarer.
Kjøpte så inn
25 kg Cara Crystal malt (trang kun 250 g..noen som vil ha?)
3 kg Munton lys tørrekstrakt
250g East Kent Golding økologisk humle
100g Irish Moss
14 g tørret overgjær
Av dette utgjør oppskriften
250g cara crystal
100g East Kent Golding (60 - 20 - 20)
10g irish moss
Så..ingrediense var på plass, men hva så med utstyret?
Kjelen var første problem, hvor finner man en kjele med plass til over 30 liter?
Løst med å ta en tur til Svendsen brukthandel i Kongsberg. Kjøpte der en gammel militærkjele
med plass til alt. Han hadde også en enorm sleiv (1 meter sleiv) som ble kjøpt med et lite smil
Resten av utstyret skaffet jeg billig på Europris (Gjærlås, gjæringstank og desinfeksjonsmiddel)
Flasker er fremdeles ikke skaffet, noen tips?
Idag (bryggedagen!) har jeg moret meg stort og blitt en anelse frustrert
I skrivende stund venter jeg på at vørteren skal koke skikkelig, vanskelig med en så stor kjele
og en kjøkkenkomfyr å få skikkelig kok på sakene!
Må bruke lokk, vet ikke hvor heldig det er, taim will shåv.
En annen ting som jeg skal gjøre annerledes neste gang er å skaffe et digitalt termometer. Kjøpte et billig et på
Europris som forsåvidt jeg nytten, men det er for treigt og upresist, dessuten hadde det vært greit å kunne
ha termometeret oppi gryta hele tiden
Gjæringskaret står allerede i badekaret med kaldt vann, desinfisert og klar til å ta imot brygget. Spent på når
gjæringen startet opp og hvor rent jeg har klart å holde det. Håper på det beste
Madsun
Hei, etter å ha smugtitten på forumet en periode er det på tide å gi noe tilbake.
Jeg fikk lyst til å brygge øl..egentlig uten grunn, lysten bare kom
Så..leste masse steder på nettet etter min første oppskrift, og fant ut at et ekstraktbrygg
fra danske http://www.brygladen.dk var et godt alternativ. Men, hvordan skaffe råvarer?
Jo, en tur til danmark for å besøke en gammel venn løste problemet. www.maltbazaren.dk har
alt en fersking trenger, og et fenomentalt utvalg av råvarer.
Kjøpte så inn
25 kg Cara Crystal malt (trang kun 250 g..noen som vil ha?)
3 kg Munton lys tørrekstrakt
250g East Kent Golding økologisk humle
100g Irish Moss
14 g tørret overgjær
Av dette utgjør oppskriften
250g cara crystal
100g East Kent Golding (60 - 20 - 20)
10g irish moss
Så..ingrediense var på plass, men hva så med utstyret?
Kjelen var første problem, hvor finner man en kjele med plass til over 30 liter?
Løst med å ta en tur til Svendsen brukthandel i Kongsberg. Kjøpte der en gammel militærkjele
med plass til alt. Han hadde også en enorm sleiv (1 meter sleiv) som ble kjøpt med et lite smil
Resten av utstyret skaffet jeg billig på Europris (Gjærlås, gjæringstank og desinfeksjonsmiddel)
Flasker er fremdeles ikke skaffet, noen tips?
Idag (bryggedagen!) har jeg moret meg stort og blitt en anelse frustrert
I skrivende stund venter jeg på at vørteren skal koke skikkelig, vanskelig med en så stor kjele
og en kjøkkenkomfyr å få skikkelig kok på sakene!
En annen ting som jeg skal gjøre annerledes neste gang er å skaffe et digitalt termometer. Kjøpte et billig et på
Europris som forsåvidt jeg nytten, men det er for treigt og upresist, dessuten hadde det vært greit å kunne
ha termometeret oppi gryta hele tiden
Gjæringskaret står allerede i badekaret med kaldt vann, desinfisert og klar til å ta imot brygget. Spent på når
gjæringen startet opp og hvor rent jeg har klart å holde det. Håper på det beste
Madsun