Råd om kort gjæringsprosess

Drøssevis av folk som opplever det samme. Plopping (eller mangel på det) trenger ikke å bety noe for om prosessen er i gang eller ikke. Skal ikke rare lekkasjen til før CO2'n lekker ut andre steder enn igjennom gjærlåsen (lokk som ikke sitter helt på, lekkasje mellom gummi og gjærlås osv osv). Derimot er det viktig å la fermenteringen gjøre seg ferdig og få ryddet opp. La gjæringen fortsette i 14 dager :)

Det meste av gjæringen foregår ila de første 3-4 dagene. Så det er helt normalt at aktiviteten har avtatt. Sjekk om SG-målingene endrer seg over noen dager. Kan være at den fortsetter å falle noe. Å la den stå 2 uker er uansett en grei tommelfingerregel, da gjæren i mangel på sukkerstoffer begynner å rydde opp i biprodukter som ble produsert under stormgjæringen. Har ikke noe erfaring med t-58 selv, så vet ikke der. Enkelte gjærtyper har en tendens til å stoppe opp underveis, for å så begynne igjen. Jeg vet ikke om dette er tilfelle med t-58

Er gravity for høy og er du ikke fornøyd med smaken?
T-58 har stanset for meg og den fikk da drahjelp av Belle Saison.
Gikk godt det men Belle setter nok et visst preg på smaken.
To-tre grader høyere temperatur samt forsiktig vugging/røring uten å få inn oksygen kan også hjelpe.
Noen tall for gravity og temperatur er ofte lurt å ha med.

Takk for svar. var litt mer info i den opprinnelige posten (nest nederst), bl.a OG 1.046, FG 1.016, temp ca 20 C.
Har sjekket alle former for lekkasje. Gjærlåsen er nå en ting men i tidligere brygg har det vært aktivitet (skum, brusing etc) i 10-12 dager. Disse har vært ganske like untatt gjærtypen så kontrasten var overraskende stor til denne batchen. Men da kjøper jeg noe butikkøl og lar den stå en uke til :)

Btw, bør SG helst lenger ned ned, til rundt 1.010? Har en pakke til av t-58, noe vits å tilsette f. eks halv pakke?

Nei, er du fornøyd med smaken (og styrken aksepteres) så er gravity ok.
Mer T-58 har jeg liten tro på såfremt du brukte noenlunde normal mengde fra start av.
Forsøk heller høyere temperatur samt få gjæren opp igjen.
Å la det stå i 14 dager er vanlig prosedyre på slikt øl.

tja, smaken er litt tidlig å si, jeg gikk all-in på kryddersiden så her er jeg på litt gyngende grunn men tar sjansen. Er ikke superhappy med styrken men det betyr jo at jeg kan helle nedpå en del i sommervarmen (?) og beholde anstendigheten sånn nogenlunde. Prøver å skru opp temp og røre forsiktig.
Takk for klare svar!

Tilbake
Topp