"Tynn" ale

Som fullstendig nybegynner har jeg har kokt et ekstraktbrygg etter følgende oppskrift (fra vestbrygg) til 25L:

3500g Spraymalt Light VB; Muntons
  150g Crystal Malt VB; Thomas Fawcett
  150g Dark Crystal Malt VB; Thomas Fawcett
  20g Cascade VB (7,7%) - ved 60min
  15g Cascade VB (7,7%) - ved 15min
  20g Cascade VB (7,7%) - ved 2min
  20g Cascade VB (7,7%) - ved 0min
  1pk tørrgjær type US-05

OG skulle ende på 1051. Terminal Gravity på 1013

Siden vi ikke hadde stor nok gryte, kokte vi det i en på 18L, og så etterfylte med kokt (og avkjølt) vann i gjæringskaret, så vi endet på 25L i bøtta.
OG ble målt til 1050, så vi tenkte det var nær nok for første forsøk..
Det både luktet og smakte godt, forresten.

Vi så ikke infoen om rehydrering av gjær før senere, og tømte pakken rett i gjæringskaret. Det tok nesten et døgn før det ble noe liv i dunken, men så tok den helt av..

Etter 5 dager var det lite aktivitet igjen i gjærlåsen, og vi fant ut at det var på tide å tappe over på flasker.
Før vi stakk det om til midlertidig kar med sukkerlake, tok vi en skvett ut i et reagensrør og målte med Oechslevekt.
Den viste 1008.

Når vi smakte på det så var det "tynnt". Som om det manglet noe "kropp" på ølet.
Ellers var smaken fruktig og fin, men det manglet noe ubestemmelig.
Forslag til hva vi kan ha gjort feil?

Vi var litt redd det ikke skulle gjære nok til at vi fikk kullsyre, så vi kompenserte med litt mer sukkerlake. Mulig det må føres på feillisten også :)
Vi hadde 6g sukker pr liter.

5 dager på gjærkarret er lite. Selv om det tydeligvis er ferdig utgjæret på 1008, hadde det vært lurt å la det bunnfelle og stå litt på gjærkaken. Det har mye å si for utviklingen på øllet. Hvilken temperatur er det gjæret på spiller også inn.
1 pakke tørrgjær rett i vørteren er også muligens lite gjær.
Det blir nok øl av det.  :)

Som det sies her er nok 5 dager litt lite, selv om den var "ferdiggjæret". Jeg lar mine alesl alltid stå i ca 2 uker uavhengig. Når det gjelder mengden sukker, sårer 6g per liter en ok dose. Bruker det selv på mine øl også. Når det gjelder mengde gjær, så har jeg ikke så mye erfaring, men den lille erfaringen jeg har, er at jeg alltid blir overrasket over hvor mye gjær det faktisk blir med over i flasker. Har ikke hatt problemer med karbonering sålangt her i gården. :)

Hm..

Så vi kunne bare la den stått en stund, selv om den var "ferdig"?
Siden vi er helt ferske, så prøvde vi jo ingen sprell. Mener guidene sa ferdig når det var 3-5 plopp i minuttet.
Men da vet vi til neste gang at 2 uker i gjæringskaret går fint.
Det vil jo også hjelpe å tilpasse flaskingen til dager vi faktisk har tid til det.

Vi får se hvordan det smaker etter noen uker på flaske.
Så kan vi prøve å lage en ny senere.
Om vi får tak i rimelig utstyr så har vi lyst å prøve å meske selv også. Så får vi introdusert nye feilkilder i prosessen også. Hehe.

Det var forresten mye grums i panna etter vørterkokingen, humlerester og biter av malt som kom seg gjennom "te-posen".
Det tok vi ikke med over i gjæringskaret. Burde vi ha gjort det?

Høres ut som villgjær-infeksjon. Det kan skje når som helst i prosessen etter at vørteren er kokt, eller starteren kan være infisert hvis man bruker flytende gjær. Generelt gode renholds rutiner og StarSan pleier å forhindre dette, men ikke alltid. Bakteriell eller villgjær-infeksjon skjer de aller beste bryggere fra tid om annen. Du sier dere brukte kaldt vann direkte fra springen; Dette kan også teoretisk sett være en infeksjonskilde. EDIT: Ser du brukte kokt og avkjølt vann

Dette er min teori på bakgrunn av hvordan ekstrakt-brygg vanligvis oppfører seg i gjæringskaret.
Vanligvis er ekstrakt-baserte brygg vanskeligere enn all-grain å få gjæret langt nok ned. Ekstraktbrygg med en OG på 1.050 stopper gjerne på ca. 1.015. Med villgjær er ikke dette noe problem; den spiser alt og vel så det, men gir ofte ikke noen utpreget usmak. Øl med villgjær-infeksjon er ofte drikkelige, men svært tynne og smaksløse med enten stor eller liten bismak.

Takk for svar.

Da er det vel bare å prøve på nytt :)
"Ofte drikkelige"... betyr det at det ikke er noe skummelt å helle i seg, men at det kanskje smaker vondt? :)

Vi kokte vannet, ja.
Siden vi ikke hadde starsan eller andre fancy produkter for hånd, brukte vi vann og en dash klorin i gjæringskaret (nøyaktig målt til 1-2 "klunk" :) ), og la alt annet utstyr som skulle være i kontakt med vørteren oppi klorblandingen.
Det fikk stå i 30-45 minutt, mens vi passet gryta.
Etterpå skylte vi ut klorvannet med med kokende vann fra vannkoker.

VidarNilsen skrev:
Takk for svar.

Da er det vel bare å prøve på nytt :)
"Ofte drikkelige"... betyr det at det ikke er noe skummelt å helle i seg, men at det kanskje smaker vondt? :)

Vi kokte vannet, ja.
Siden vi ikke hadde starsan eller andre fancy produkter for hånd, brukte vi vann og en dash klorin i gjæringskaret (nøyaktig målt til 1-2 "klunk" :) ), og la alt annet utstyr som skulle være i kontakt med vørteren oppi klorblandingen.
Det fikk stå i 30-45 minutt, mens vi passet gryta.
Etterpå skylte vi ut klorvannet med med kokende vann fra vannkoker.

Dette er bra tenkt. Klor og skylling med kokende vann skal gi bra desinfisering. Infeksjoner er ikke alltid lett å finne årsaken til, og jeg skal heller ikke påstå bastant at dere har det..

Hvordan ble crystal-malten tilsatt?

Erlendso skrev:
Dette er bra tenkt. Klor og skylling med kokende vann skal gi bra desinfisering. Infeksjoner er ikke alltid lett å finne årsaken til, og jeg skal heller ikke påstå bastant at dere har det..

Hvordan ble crystal-malten tilsatt?

Vi hadde den i en tøypose vi kjøpte til formålet.
Den lå i gryta mens vannet kokte opp, før vi tilsatte spraymalten. Ved 75 grader tok vi den ut.

Erlendso skrev:
Høres ut som villgjær-infeksjon.

Kanskje. Men om ølet er veldig ungt, kan det også bare være nettopp veldig ungt. Ingen vits i å kaste bort øl som kanskje blir mye bedre.

Kjetil S skrev:
Kanskje. Men om ølet er veldig ungt, kan det også bare være nettopp veldig ungt. Ingen vits i å kaste bort øl som kanskje blir mye bedre.

Nå er det jo allerede tappet på flasker, så det kan like godt stå noen uker. Så ser vi.
Om det likevel ikke er farlig å drikke, om det skulle være villgjærinfeksjon, så får vi det sikkert i oss :)
Jeg kan rapportere tilbake med resultat om noen uker.

Mitt første brygg (spray) fikk for mye varme ved mesking av smaksmalten og jeg var langt fra fornøyd. Vurderte faktisk å slå det ut, men lot det stå. Noe jeg er glad for i dag da det etter lagring ble en helt OK Pale Ale.

Om dere smakte før karbonering kan det også ha noe med følelsen av "tynnhet" å gjøre. Karboneringen krydrer ølet og fremhever smak.

Det jeg stusser litt på er såpass lav FG etter 5 dagers gjæring på et ekstraktbrygg.

1.008 er ganske lavt, men ikke uhørt i en am. pale ale. Det kan godt hende den blir god. Eneste måten å finne ut på er å flaske brygget og vente et par-tre uker. Hvis flasker eksploderer underveis har du trolig en infeksjon.

Erlendso skrev:
Hvis flasker eksploderer underveis har du trolig en infeksjon.

Dette blir spennende!
Godt flaskekassene står trygt plassert i gangen til svogeren. :)
(får vel være grei og gi han en headsup om hva som kan komme til å skje)

Alltid greit å sette flaskene i en plastbalje. Grei fro flytting og det minimerer konsekevensene av eventuelle lekasjer.

Nå har ølet stått 2 uker på flaske.
Vi smakte på det etter 1 uke, og det var allerede blitt betydelig bedre på smak (og hadde fått kullsyre).
Tror det kanskje bare var "ungt", som noen nevnte lenger oppe i tråden her.

Nå etter 2 uker har maltsmaken blitt rundere, og også mer fremtredende. Den friske fine humlelukta som var i gjæringsklaret er nesten helt borte, og humlesmaken er også mer dempet.
Det var godt å drikke i alle fall. Skulle gjerne ha beholdt litt mer av humlesmaken, men da må vi kanskje endre oppskriften.
Til å være første gang er vi godt fornøyd :)

Neste gang planlegger vi maltbrygging..

Tilbake
Topp