Espen Unnvik
Norbrygg-medlem
Hei!
Hva gjør man en grå og trist søndag ?
Svar: Man lager en fotosession av bryggeoppsettet, og plager sine bryggekamerater med resultatet.
OK, jeg er ingen stor fotograf !!!
Jeg har opplagt ikke tatt bilder av absolutt hver minste gjenstand i oppsettet, men tar sikte på å lage en mer overordnet dokumentar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
En ordinær bryggedag starter med å male/kverne malt.
Jeg benytter nå en crankandstein mølle som jeg er svært fornøyd med.
For å få den i drift må den monteres på en plate, det kan også være greit å lage en eller annen form for trakt til malten.
Den løsningen jeg har benyttet fant jeg her:
http://rims-brewing.tripod.com/rims_brewing_malt_mill.htm
Her er mine bilder:
Sett oven fra:
Som dere ser har jeg laget en liten sklie inne i malttrakten slik at malten renner pent og pyntelig ned mot trakteåpningen.
Jeg har bygget et lite bryggetårn, dette gjør bryggedagen mer organisert. (Det ser kanskje ikke så organisert ut, men det er det.)
Ettersom jeg er en såkalt kjøkkenbrygger er det greit å beholde benkeplass til andre formål.
(Tårnet har hjul, noe som er svært praktisk.)
Her er bryggetårnet mitt:
Selve tårnet er laget av et kurvsystem av denne typen:
http://www2.elfa.com/index.cfm?sprakid=3
Jeg kjøpte mitt kurvsystem hos Byggmakker.
På den øverste hyllen er en kjølebag/kjøleboks som jeg har skyllevannet i.
Den neste hyllen inneholder pumpe, slanger, heatexchanger, varmeelement m.m.
Her oppbevares utstyr når det ikke er i bruk.
I hyllen underder står mesketanken.
Helt nede står kokekar og kokeplate.
La oss se litt mer på de ulike delene.
Kjølebag for skyllevann gidder jeg ikke gå i detalj med.
Som dere ser på bildet av bryggetårnet stikker det opp et kopperrør med en overgang av typen : 1/2 toms gjenge (kjøpt på Biltema).
Kan for øvrig nevne at stort sett alle overganger jeg benytter er av 1/2 toms gjenge. (Det er gjeit å holde seg til en standart, da kan slangene mellom de ulike enhetene lages mer eller mindre identisk, og er ombytbar).
Mesketanken kunne selvfølgelig også vært en kjølebag, men jeg har nå valgt en annen løsning.
Som dere ser, en standard gjæringsbøtte som er isolert med matter fra Biltema.
Mattene er lagt i to lag, med limsiden mot hverandre slik at jeg får aluminiumsfolien på utsiden og på den siden som er mot bøtten.
Da er det lett å ta av isoleringen for rengjøring, eller bytte bøtte hvis denne blir slitt.
Bildet under viser isolasjon og bøtte separat.
Under mesking benytter jeg et "RIMS oppsett" uten varmeregulering.
Temperaturen blir følgelig ikke helt stabil, men vørteren blir klar og utbyttet litt høyere enn med det oppsettet jeg benyttet tidligere.
Her er et bilde av oppsette:
RIMS oppsettet og pumpe kjøpte jeg hos Petit Agentur før det ble lagt ut for allmennheten.
(Atle Holgar er en kjernekar)
http://www.petit-agentur.no/bu22.htm
Må nevne at silbunn og stigerør er hjemmesnekret.
(Silbunnen er et modifisert høyttalerdekser som jeg kjøpte hos Biltema.
Stigerøret går gjennom silbunnen, og ligger da som en manifold under silbunnen.
Fordelen med denne løsningen er at man kan sirkulere vørteren gjennom mesken med så høy gjennomstrømning man ønsker uten forstoppelse.
Etter mesking blir vørteren overført til kokekar ved hjelp av hevertprinsippet.
(Skylling utføres samtidig, også med hevertprinsippet)
Kokekar er på ca 40L, og er isolert på tilsvarende måte som mesketanken.
Kokeplaten er av typen Kervel og er på 2KW, for å hjelpe til under oppkok benytter jeg ett ekstra varmeelement. (Grilltenner, kjøpt hos Clas Ohlson)
Etter koking skal vørteren kjøles og transporteres til gjæringstank.
Jeg bruker en heat exchanger til kjøling av vørteren.
På bildet mangler selvfølgelig tilkopling til kjølevannet.
Når man benytter en heat exchanger av typen platekjøler slik jeg gjør er det greit å forsikre seg om at ikke store partikler blir trukket opp fra kokekar til platekjøleren.
Til dette benytter jeg en sure screen på racking tube.
Det er en fordel å benytte hel humle, da pellets har en tendens til å tette til Sure screen.
Racking tube
Sure screen på racking tube
Og om langt og lengre enn langt kan resultatet bli en Dunkel Weizen som i dette tilfellet:
NB! Jeg kjøpte flaskene fra USA. Flaskene var billig, frakt var ikke billig.
Takk for oppmerksomheten, og takk til alle som har bidradd med gode råd !!!
mvh
Espen Unnvik
Hva gjør man en grå og trist søndag ?
Svar: Man lager en fotosession av bryggeoppsettet, og plager sine bryggekamerater med resultatet.
OK, jeg er ingen stor fotograf !!!
Jeg har opplagt ikke tatt bilder av absolutt hver minste gjenstand i oppsettet, men tar sikte på å lage en mer overordnet dokumentar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
En ordinær bryggedag starter med å male/kverne malt.
Jeg benytter nå en crankandstein mølle som jeg er svært fornøyd med.
For å få den i drift må den monteres på en plate, det kan også være greit å lage en eller annen form for trakt til malten.
Den løsningen jeg har benyttet fant jeg her:
http://rims-brewing.tripod.com/rims_brewing_malt_mill.htm
Her er mine bilder:
Sett oven fra:
Som dere ser har jeg laget en liten sklie inne i malttrakten slik at malten renner pent og pyntelig ned mot trakteåpningen.
Jeg har bygget et lite bryggetårn, dette gjør bryggedagen mer organisert. (Det ser kanskje ikke så organisert ut, men det er det.)
Ettersom jeg er en såkalt kjøkkenbrygger er det greit å beholde benkeplass til andre formål.
(Tårnet har hjul, noe som er svært praktisk.)
Her er bryggetårnet mitt:
Selve tårnet er laget av et kurvsystem av denne typen:
http://www2.elfa.com/index.cfm?sprakid=3
Jeg kjøpte mitt kurvsystem hos Byggmakker.
På den øverste hyllen er en kjølebag/kjøleboks som jeg har skyllevannet i.
Den neste hyllen inneholder pumpe, slanger, heatexchanger, varmeelement m.m.
Her oppbevares utstyr når det ikke er i bruk.
I hyllen underder står mesketanken.
Helt nede står kokekar og kokeplate.
La oss se litt mer på de ulike delene.
Kjølebag for skyllevann gidder jeg ikke gå i detalj med.
Som dere ser på bildet av bryggetårnet stikker det opp et kopperrør med en overgang av typen : 1/2 toms gjenge (kjøpt på Biltema).
Kan for øvrig nevne at stort sett alle overganger jeg benytter er av 1/2 toms gjenge. (Det er gjeit å holde seg til en standart, da kan slangene mellom de ulike enhetene lages mer eller mindre identisk, og er ombytbar).
Mesketanken kunne selvfølgelig også vært en kjølebag, men jeg har nå valgt en annen løsning.
Som dere ser, en standard gjæringsbøtte som er isolert med matter fra Biltema.
Mattene er lagt i to lag, med limsiden mot hverandre slik at jeg får aluminiumsfolien på utsiden og på den siden som er mot bøtten.
Da er det lett å ta av isoleringen for rengjøring, eller bytte bøtte hvis denne blir slitt.
Bildet under viser isolasjon og bøtte separat.
Under mesking benytter jeg et "RIMS oppsett" uten varmeregulering.
Temperaturen blir følgelig ikke helt stabil, men vørteren blir klar og utbyttet litt høyere enn med det oppsettet jeg benyttet tidligere.
Her er et bilde av oppsette:
RIMS oppsettet og pumpe kjøpte jeg hos Petit Agentur før det ble lagt ut for allmennheten.
(Atle Holgar er en kjernekar)
http://www.petit-agentur.no/bu22.htm
Må nevne at silbunn og stigerør er hjemmesnekret.
(Silbunnen er et modifisert høyttalerdekser som jeg kjøpte hos Biltema.
Stigerøret går gjennom silbunnen, og ligger da som en manifold under silbunnen.
Fordelen med denne løsningen er at man kan sirkulere vørteren gjennom mesken med så høy gjennomstrømning man ønsker uten forstoppelse.
Etter mesking blir vørteren overført til kokekar ved hjelp av hevertprinsippet.
(Skylling utføres samtidig, også med hevertprinsippet)
Kokekar er på ca 40L, og er isolert på tilsvarende måte som mesketanken.
Kokeplaten er av typen Kervel og er på 2KW, for å hjelpe til under oppkok benytter jeg ett ekstra varmeelement. (Grilltenner, kjøpt hos Clas Ohlson)
Etter koking skal vørteren kjøles og transporteres til gjæringstank.
Jeg bruker en heat exchanger til kjøling av vørteren.
På bildet mangler selvfølgelig tilkopling til kjølevannet.
Når man benytter en heat exchanger av typen platekjøler slik jeg gjør er det greit å forsikre seg om at ikke store partikler blir trukket opp fra kokekar til platekjøleren.
Til dette benytter jeg en sure screen på racking tube.
Det er en fordel å benytte hel humle, da pellets har en tendens til å tette til Sure screen.
Racking tube
Sure screen på racking tube
Og om langt og lengre enn langt kan resultatet bli en Dunkel Weizen som i dette tilfellet:
NB! Jeg kjøpte flaskene fra USA. Flaskene var billig, frakt var ikke billig.
Takk for oppmerksomheten, og takk til alle som har bidradd med gode råd !!!
mvh
Espen Unnvik